خبر اولسیاسی

پزشکیان: آماده مدیریت تنش با دولت‌هایی هستیم که جایگاه ایران را درک نکرده‌اند

رئیس جمهور ایران کشورهای غربی را به درک واقعیت‌ها و ایجاد روابط مبتنی بر احترام متقابل و جایگاه برابر فرا خواند و گفت: آماده‌ایم برای مدیریت تنش با دولت‌هایی که هنوز شأن و جایگاه ایران را درک نکرده‌اند، گفت‌وگو کنیم.

میدل ایست نیوز: مسعود پزشکیان رئیس جمهور جدید ایران عصر امروز سه شنبه در مراسم سوگند ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی ایران با تأکید بر اینکه ایران کشوری امن، منسجم و باثبات است، بیان داشت: ما در اوج طوفان‌ها و گردبادهای پرتلاطم منطقه و در پی حادثه هولناکی که منجر به شهادت رئیس جمهور شد، یک انتخابات کاملاً رقابتی، سالم و امیدبخش برگزار و در کامل آرامش و همدلی، فصل جدیدی از اداره کشور رقم زدیم.

به گزارش ایرنا، وی درباره رویکرد سیاست خارجی دولت خود گفت: تأمین منافع ملی، پاسداری از امنیت مردم، توسعه اقتصادی کشورم بهبود کیفیت زندگی مردم در چارچوب ۳ اصل عزت، حکمت و مصلحت، مهمترین اهداف سیاست خارجی دولت من خواهد بود.

رئیس جمهور ایران اضافه کرد: برای رسیدن به این اهداف، تعامل سازنده و متوازن با جهان و احقاق حقوق مردم سرلوحه کار دولت قرار خواهد گرفت.

ایران خواهان منطقه قوی است

پزشکیان تأکید کرد: اولویت سیاست خارجی دولت من، بهبود و تحکیم روابط با کشورهای همسایه است؛ کشورهای همسایه نباید منابع ارزشمند خود را در تنش‌ها و رقابت‌های فرسایشی هدر دهند.

وی با تاکید بر اینکه دولت من، خواهان یک منطقه قوی خواهد بود، گفت: منطقه‌ای که در آن همه کشورهای همسایه بتوانند با هم‌افزایی برای توسعه اقتصادی، پیشرفت و بهبود زندگی آینده، گام مشترک بردارند. منطقه‌ای که امنیت آن به دست کشورهای منطقه تأمین خواهد شد و بهانه حضور قدرت‌های خارجی، از آنها ستانده می‌شود.

رئیس جمهور جدید ایران ادامه داد: منطقه‌ای که اجازه ندهد معدودی افراطی و جزم‌اندیش، قریب ۲ میلیارد مسلمان، صلح‌دوست و آزاداندیش را گرفتار روایت دروغین اسلام‌هراسی کنند. اسلام دین سلام است و برخی مدعیان حقوق بشر که تاریخی مملو از بیگانه‌ستیزی و نقض حقوق مردمان دارند، نمی‌توانند خود را در مسلمانان که نماد مدارا و سردمدار علم بودند، برتر بدانند.

نمی‌توان در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی سکوت کرد

پزشکیان درباره جنایات رژیم صهیونیستی نیز عنوان کرد: آنان که سلاح کودک‌کشان غزه را تأمین می‌کنند، نمی‌توانند به دیگران درس انسانیت و مدارا بدهند. هیچ‌کس در دنیا نمی‌پذیرد رئیس رژیمی که با زنان و کودکان می‌جنگد و بر سر آنها بمب می‌ریزند، مورد حمایت و تشویق قرار گیرد. گویا برای برخی از مدعیان تمدن حقوق اساسی انسان‌ها براساس رنگ پوست، زبان و دینشان سنجیده می‌شود.

وی در ادامه تأکید کرد: نمی‌توان نام خود را انسان گذاشت و در برابر این همه جنایت سکوت کرد. ما خواهان جهانی هستیم که در آن مردم سرافراز فلسطینی چنگ اشغال، ظلم و اسارت و نسل‌کشی رها شده باشند و رویاهای هیچ کودک فلسطینی زیر آوارهای خانه پدری مدفون نماند.

رئیس جمهور ایران با بیان اینکه ما می‌توانیم با هم این آرزوها را که آرزوی همه مردم آزاده منطقه و جهان است، محقق کنیم، گفت: دولت من با ایجاد تعادل و توازن در روابط خارجی، منافع ملی و نیازهای صلح و امنیت منطقه و جهان را پیگیری خواهد کرد.

ایران هرگز تسلیم زورگویی، فشار و استانداردهای دوگانه نخواهد شد

پزشکیان ادامه داد: ما قدر دوستان روزهای سختمان را خواهیم دانست. با بازیگران نوظهور در جنوب جهان، روابطمان را تحکیم خواهیم کرد. برای تثبیت دوستی و مودت با همسایگان شرقی و حوزه فرهنگی فارسی زبان تلاش خواهیم کرد. کشورهای غربی را به درک واقعیت‌ها و ایجاد روابط مبتنی بر احترام متقابل و جایگاه برابر فرا می‌خوانیم.

وی افزود: آماده‌ایم برای مدیریت تنش با دولت‌هایی که هنوز شأن و جایگاه ایران را درک نکرده‌اند، گفت‌وگو کنیم. من عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری ایران را با جهان، حق مسلم ایران می‌دانم و برای رفع تحریم‌های ظالمانه از پای نخواهم نشست.

رئیس جمهور ایران خاطرنشان کرد: دولت من، هرگز تسلیم زورگویی، فشار و استانداردهای دوگانه نخواهد شد. تجربه بیش از دو دهه مذاکره با ایران، باید دولت‌ها طرف مذاکره را به این درک رسانده باشد که ما پایبند به تعهداتمان بودیم و خواهیم بود؛ ولی مردم، رهبری و نظام سیاسی ایران، به فشار و زیاده‌خواهی پاسخ نمی‌دهند.

پزشکیان گفت: با مردم ایران باید با زبان احترام و تکریم صحبت کرد. ایران همواره در سمت درست تاریخ و انسانیت ایستاده است و به همین راه که مبتنی بر عقاید و باورهای دینی و فرهنگی و تمدن ایرانی است، خواهیم ایستاد.

وی اظهارداشت: ایران، منطقه و جهان، امروز نیازمند همبستگی، تفاهم و مشارکت است. شعار مردم ایران همواره این بوده است «آسایش دو گیتی، تفسیر این دو حرف است/ با دوستان مروت، با دشمنان مدارا».

رئیس جمهور ایران با بیان اینکه ما به دنبال آرامشی ثبات در منطقه و جهان و پیشرفت و رفاه برای مردم ایران منطقه هستیم، گفت: بیایید با هم از نگرانی‌ها و نارضایتی‌های مردمان خود کم کنیم و ایران و منطقه را به جایگاه شایسته آن در تاریخ، تمدن و فرهنگ معاصر بازگردانیم.

پزشکیان در پایان عنوان کرد: همه ما در دنیای طوفانی امروز در یک کشتی نشسته‌ایم. بیایید نظام حکمرانی را با قطب‌نمای آرامش و پیشرفت مردمانمان به پیش ببریم.

مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهور جدید ایران بعد از ظهر امروز در مجلس شورای اسلامی این کشور با حضور بیش از 70 هیئت از کشورهای خارجی در سطح رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، رئیس مجلس، معاون رئیس‌جمهور، معاون نخست‌وزیر، وزیر خارجه و سفرا و همچنین سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برگزار می‌شود.

منبع
ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا