خبر اولسیاسیمقالاتنگاه خاورمیانه

رژیم صهیونیستی با ترور اسماعیل هنیه به دنبال چه اهدافی است؟

جریان راست افراطی در رژیم صهیونیستی با توسل به سیاست تروربه دنبال محقق کردن دستاوردهای فوری و کوتاه‌مدت است و می‌خواهد با این ترورها منطقه را به یک جنگ علنی و طولانی بکشاند بدون آنکه به عمق گسترده استراتژیک چنین سیاستی اندیشیده باشد.

میدل ایست نیوز: سیاست ترور، همواره یکی از سیاست‌های تاریخ خونبار رژیم اسرائیل را از زمان تأسیس آن در سال 1948 در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، رقم زده و به عنوان یکی از ارکان اساسی دکترین امنیتی این رژیم بوده و بدون توجه به هرگونه پیامدهای سیاسی، قانونی یا اخلاقی چنین سیاستی، به حذف فیزیکی رهبران و فعالان مقاومت فلسطین ادامه داده است.

به گزارش العربی الجدید، ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین،حماس، در تهران، سوالات زیادی را در خصوص مکان، زمان و دلالت ها و اهمیت این حادثه به وجود آورده زیرا این برای نخستین بار است که اسرائیل یک رهبر سیاسی فلسطینی را در خاک ایران ترور می کند.

این اقدام که به معنای هدف قرار دادن اراضی ایران و نقض حاکمیت این کشور است به طوری که مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران را بر آن داشت تا اعلام کند کشورش از تمامیت ارضی، عزت، شرافت و سربلندی خود دفاع خواهد کرد و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه شان، پشیمان خواهد کرد. در همین حال رهبر ایران، خونخواهی هنیه را وظیفه ایران دانسته است چرا که این ترور در خاک این کشور انجام شد و اسرائیل با این اقدام، زمینه را برای مجازات سخت خود فراهم کرد.

حال این سوال مطرح است که ایران به عملیات اسرائیل چه پاسخی خواهد داد و آیا این کشور مستقیماً یعنی از خاک خود به اسرائیل حمله خواهد کرد یا به حزب الله برای ورود به جنگی تمام عیار با اسرائیل چراغ سبز نشان خواهد داد یا خیر. شاید آنچه بیش از هر چیز احتمال این سناریو را تقویت می کند این باشد که حزب الله در حال آماده شدن برای پاسخ به ترور فواد شکر فرمانده ارشد نظامی خویش است که در حمله اسرائیل به ساختمان محل سکونتش در ضاحیه جنوبی بیروت به فاصله تنها چند ساعت پس از ترور هنیه است.

به نوشته العربی الجدید، سیاستمداران و ژنرال های اسرائیلی با ترور هنیه می خواستند این پیام انتقام جویانه را ارسال کنند که ماشین جنگی این رژیم قادر است به هر هدف یا شخصیت فلسطینی در هر نقطه از منطقه دسترسی پیدا کند بگونه ای که ترورها نه تنها در اراضی سوریه و لبنان انجام شد بلکه به خاک ایران نیز رسید.

از زمان آغاز جنگ نسل کشیِ  تقریبا ده ماهه اسرائیل، علیه ملت فلسطین در نوار غزه، دولت راست افراطی در اجرای تصمیم بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم، سرعت ترورها را افزایش داده است چرا که وی در 22 نوامبر 2023 دستور داد سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد) رهبران حماس را در هر کجا که هستند، چه در داخل سرزمین های فلسطینی و چه خارج از آن در کشورهای همسایه ترور کند.

توسل نتانیاهو به ترورهای فزاینده، چه بسا برای مقاصد شخصی، با هدف خنثی کردن تلاش ها برای توقف جنگ و در نهایت ادامه فرار از بازخواست و پاسخگویی به پرسش های مربوط به تداوم جنگ باشد تا او بتواند پشت سر توسل به این نوع جنایات، مخفی شود و کشورهای دیگر را به یک جنگ منطقه ای بکشاند.

این منبع در ادامه می افزاید: ترور اسماعیل هنیه ممکن است برای نتانیاهو و تیم راست افراطی نژادپرست در دولتش، یک دستاورد به لحاظ روحیه دهی باشد، اما چنین دستاوردی موقتی است و به آنها کمک نخواهد کرد تا بر شکست ماشین جنگی اسرائیل علیرغم همه برتری های نظامی اش، سرپوش گذارد زیرا این ماشین جنگی پس از گذشت نزدیک به 10 ماه از جنگ نتوانسته است، کار را در خصوص نابود کردن حماس و آزادی اسرا یکسره کند و از اینرو به سیاست ترور متوسل شده است.

با وجود سابقه اسرائیل در ارتکاب جنایات تروریستی علیه شخصیت های نظامی و سیاسی، اما این رژیم هرگز نتوانسته است اراده فلسطینی‌ها را در هم شکند و آنان را از مطالبات خویش برای حقوق مشروعشان و مخالفت با شهرک‌سازی‌ها، با وجود هزینه گزافی که می پردازند، بازدارد.

العربی الجدید در ادامه می افزاید: این عملیات ترور در زمانی انجام شد که تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای دستیابی به یک آتش‌بس موقت و انعقاد توافقی جدید برای تبادل اسرا و گروگان‌ها صورت گرفته و معنای این عملیات تروریستی خنثی کردن تلاش‌ها و ابتکارات منجر به آتش بس است.

نکته دیگر اینکه با توجه به پذیرش ابتکارات آرام از جانب امریکا و درخواست‌هایش مبنی بر عدم گسترش دامنه جنگ، به نظر می‌رسد این عملیات تروریستی بدون مشورت با دولت امریکا صورت گرفته باشد به طوری که واشنگتن اعلام کرد از گزارش‌های ترور هنیه آگاه شده است در حالی که لوید آستین وزیر دفاع امریکا، اعلام کرد او نیز در عمل مانند عموم مردم از این حادثه مطلع شده است. بنابراین سیاستمداران اسرائیلی به خوبی از ضعف دولت امریکا و مشغول شدن آن به رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آگاه هستند و هیچکدام از احزاب رقیب حاضر نیستند شعار «اسرائیل حق دفاع از خود را دارد» کنار بگذارند، شعاری که اسرائیل آن را توجیه و دستاویزی برای ارتکاب بیشتر جنایات می داند.

از همین رو، اعضای کابیه جنگی اسرائیل به خوبی دریافته‌اند که گسترش دامنه جنگ در ابعاد منطقه‌ای، فرصتی برای ادامه حضور آنها در خط مقدم عرصه سیاسی این رژیم و خرید زمان بیشتر برای رهایی از شدت بحران های داخلی و پاسخ به تمایلات جنایتکارانه است به طوریکه «عمیحای الیاهو»، وزیر میراث اسرائیل بلافاصله از ترور هنیه استقبال کرد و این رویکرد زمانی بهتر معنا می یابد که بدانیم او همان وزیری است که قبلاً خواستار بمباران نوار غزه با بمب اتمی شده بود.

بنابراین می توان چنین استنباط کرد که جریان راست افراطی در اسرائیل می‌خواهد با این ترورها منطقه را به یک جنگ علنی و طولانی بکشاند و به مداخله امریکا در این جنگ نیز امید بسته است در حالی که دولت امریکا برای جلوگیری از چنین جنگی تلاش می‌کند و به دنبال تغییر ماهیت نبردها در غزه است. اما دولت نتانیاهو این رویکرد را رد می‌کند، زیرا نتوانسته است برای خود یک پیروزی نظامی محقق کند تا بتواند به وسیله آن تداوم حکومت خود را تضمین کند یا حداقل از شدت انتقادهای وارده به آن در خصوص شکست در داخل اسرائیل بکاهد و در نتیجه به دنبال محقق کردن دستاوردهای فوری و کوتاه‌مدت با توسل به شیوه و سیاست ترور است بدون آنکه به عمق گسترده استراتژیک آن و عبرت آموزی از تاریخ توجهی داشته باشد چرا که ریختن خون‌های بیشتر باعث آبیاری عدالت آرمان فلسطین و تداوم فداکاری‌ها تا ریشه کنی اشغالگری خواهد شد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا