اقتصادیخبر اول

تغییر شیوه‌های کشت برنج در عراق در پی تغییرات اقلیمی

تغییرات اقلیمی و گرمای شدید هوا و خشکسالی های پی در پی کشاورزان عراقی را به ابداع روش های مدرن و جدید برای کشت برنج بویژه برنج پرطرفدار عنبر در این کشور وادار کرده است.

میدل ایست نیوز: کشاورزان عراقی، پس از آنکه سال‌ها شاهد فرسایش تدریجی زمین خود بوده اند، اکنون به کشت برنج با روش‌های آبیاری مدرن و استفاده از بذرهای مقاوم در برابر گرما روی آورده اند.

به گزارش العربی الجدید، کارشناسان وزارت کشاورزی عراق با توجه به خشکسالی چهار ساله در این کشور، در حال انجام آزمایش هایی هستند که امیدوارند از طریق آن بتوانند تولید برنج از جمله برنج «عنبر» را که زینت بخش هر سفره ای در عراق است، نجات دهند.

این در حالی است که خشکسالی های پیاپی باعث کاهش شدید تولید برنج در عراق شده است بگونه ای که طبق آمار وزارت کشاورزی پیشتر سطح زیر کشت برنج در عراق 30 هزار هکتار بوده است در حالیکه این میزان در سال 2023 به پنج هزار هکتار کاهش یافت.

در همین حال، کارشناسان در حال تولید بذرهای جدید از جمله برنج عنبر اصلاح ژنتیک شده هستند که بتوان به جای آبیاری غرق آبی، با استفاده از دستگاه های آب پاش آنها را آبیاری بارانی و قطره ای کرد.

گفتنی است کشت برنج از جمله برنج عنبر در طول یک فصل بین 10 تا 12 میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد، اما کارشناسان می گویند با روش آبیاری بارانی این میزان مصرف به 30 درصد کاهش می یابد.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، عراق که پس از چندین دهه درگیری و هرج و مرج در حال بهبود اوضاع خویش است، یکی از پنج کشور جهان به شمار می رود که تحت تاثیر فراوان تغییرات آب و هوایی قرار گرفته است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا