خبر اولدیدگاهسیاسیمقالاتنگاه خاورمیانه

نزدیکی روابط مصر و ترکیه چه کمکی به حل بحران لیبی می‌کند؟

مصر و ترکیه دو کشور دارای ثقل نزد طرف‌های لیبی و دو متحد استراتژیک در شرق و غرب این کشور هستند و بهبود روابط قاهره و آنکارا می‌تواند بخشی از حل بحران در لیبی باشد.

میدل ایست نیوز: در شرایط متشنج میان دو اردوگاه شرق و غرب در لیبی و آماده باش نظامی در غرب کشور برای مقابله با تحرکات شبه نظامیان ریاست ستاد نیروی زمینی لیبی به ریاست صدام خلیفه حفتر و پس از سفر هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه به مصر در روز دوشنبه، مذاکرات گسترده ای درخصوص بحران لیبی و تحولات آن انجام شد.

به گزارش العربی الجدید، از طرفی دیگر فرماندهی کل نیروهای مسلح عربی لیبی وابسته به خلیفه حفتر سه شنبه اعلام کرد که عباس کامل، رئیس سازمان اطلاعات مصر در دفتر حفتر در مقر فرماندهی کل در بنغازی با او دیدار و گفت وگو کرده است.

براساس بیانیه فرماندهی نیروهای حفتر، عباس کامل بر اهتمام مصر و حمایت آن از اتحاد و ثبات لیبی تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است که دو طرف درباره تحولات سیاسی بحران لیبی رایزنی و بر اهمیت هر گونه تلاش برای پیشبرد فرآیند سیاسی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی و حمایت از تلاش های هیئت نمایندگی سازمان ملل در لیبی برای فراهم کردن شرایط مناسب برای برگزاری انتخابات تاکید کردند.

پیشتر نیز بدر عبدالعاطی، وزیر خارجه مصر گفت که در مذاکراتش با هاکان فیدان، بر اهمیت تقویت رایزنی میان دو کشور درباره پرونده لیبی تاکید کرده است.

عبدالعاطی طی کنفرانسی مطبوعاتی در روز دوشنبه در قاهره گفت که موفقیت دو کشور در تحقق امنیت و ثبات در لیبی، الگوی مثال زدنی در تقویت امنیت و ثبات از جانب کشورهای منطقه است.

وی اشاره کرد که کشورهای منطقه توانایی بیشتری در فهم پیچیدگی های بحران لیبی و راه های حل اختلافات موجود دارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی مصر همچنین بر اهمیت حفاظت از وحدت لیبی و مالکیت لیبی برای حل بحران تاکید کرد.

سیاست های متغیر در قبال بحران لیبی

عبدالرحمن صلاح، سفیر سابق مصر در ترکیه، درباره بحران لیبی و این تحولات توضیح داد که امریکا و کشورهای اروپایی، اکنون سیاست های خود را که به ترکیه اختیار ایجاد موازنه برای حضور روسیه در لیبی را می داد، تغییر می دهند.

وی در گفت وگویی با العربی الجدید افزود که این طرف ها به تدریج در حال انتقال به سیاستی هستند که ایجاد راه حل سیاسی میانه بین شرق و غرب را تشویق می کند و با آن می توان بر منابع نفت و گاز لیبی کنترل یافت؛ منابعی که به دلیل جنگ اوکراین و نزدیکی جغرافیایی به بازارهای اروپا، بر اهمیت آن افزوده شده است.

سفیر سابق مصر در ترکیه اشاره کرد که وزارت خارجه ترکیه، تمایل خود برای بازگشایی کنسولگری در بنغازی را اعلام کرده است و این در حالی است که اقدام روسیه در انتقال هزاران نفر از نیروهای واگنر از لیبی به اوکراین و نیاز روسیه به انتقال این نیروها به اوکراین و مناطق دیگر نظیر سودان و سایر کشورهای آفریقایی، منجر به افزایش امکان دستیابی به توافق مصر، ترکیه و روسیه برای خارج کردن همه نیروهای مزدور از لیبی می شود و در این صورت حدود 10 نظامی ترکیه ای و 100 نظامی روسیه ای در خاک لیبی خواهند ماند.

صلاح معتقد است که ترکیه و مصر از متحدان خود در لیبی و از سهم عادلانه آنها از منابع لیبی و ثقل نسبی‌شان در تشکیل دولت جدید دست نخواهند کشید، همانطور که مصر نیاز نخواهد داشت موضع خود در مخالفت با توافقنامه های امضا شده توسط دولت های فایز السراج و عبدالحمید الدبیبه با ترکیه بر سر مرزهای دریایی یا بهره برداری ترکیه از میادین نفت و گاز لیبی را تغییر دهد.

وی گفت که مصر می تواند به تفاهمی با ترکیه دست یابد که رسیدن به راه حل سیاسی در لیبی و حل بحران لیبی را تسهیل کند همانطور که طرف های لیبی می توانند دولت جدیدی را با درنظر گرفتن منافع مصر، ترکیه، غرب و روسیه تشکیل دهند.

صلاح افزود که همچنین امکان تفاهم مصر و ترکیه بر سر همکاری شرکت های دو کشور در پروژه ها در شرق و غرب لیبی به صورت برابر و تضمین پشتیبانی سیاسی لیبی از این پروژه ها و تامین مالی از آن وجود دارد.

نزدیکی روابط مصر و ترکیه

از طرفی دیگر شریف عبدالله، مدیر مرکز مطالعات امنیتی لیبی گفت که بررسی آنچه رخ می دهد، مشخص می کند که روابط ترکیه و مصر بهبود یافته و این نزدیکی روابط بسیار مهم است و می تواند بخشی از حل مشکل در لیبی و حل بحران این کشور باشد.

وی در گفت وگویی با العربی الجدید، دلیل این مساله اینطور بیان کرد که مصر و ترکیه دو کشور دارای ثقل نزد طرف های لیبی و دو متحد استراتژیک در شرق و غرب لیبی هستند.

شریف عبدالله، توضیح داد که مصر، شرق لیبی را عمق استراتژیک و امنیت ملی ویژه خود به شمار می آورد همانطور که ترکیه، شرق لیبی را دارای بعد استراتژیک و ژئواستراتژیک حقیقی می داند چرا که امتداد تعیین مرزهای دریایی میان لیبی و ترکیه در منطقه شرق لیبی است.

وی افزود که همه این پرونده ها اکنون نیازمند نزدیکی میان مصر و ترکیه است و این بدان معناست که نیت خالصانه ای از سوی همه طرف ها از جمله طرف های لیبی وجود دارد و آنها نقش بسزایی در حل بحران لیبی خواهند داشت.

عبدالله اشاره کرد که در رابطه با ترکیه نیز، این کشور در منطقه در مجموعه ای از پرونده های مشترک با مصر پس از قطع روابط بلندمدت با این کشور در سطح دیپلماتیک، تحرکاتی دارد و اکنون تحرکات مشترکی میان دو کشور به دلیل اوضاع در شرق مدیترانه و خاورمیانه علاوه بر مساله تعیین مرزهای دریایی وجود دارد.

وی تصریح کرد که همه این پرونده ها، شرایط سفرهای فیمابین بسیاری را فراهم می کند و ابراز امیدواری کرد که دیپلماسی ترکیه و مصر به ثمر بنشیند.

همچنین بخوانید

نگاهی به بارزترین نقاط اختلاف و اتفاق نظر السیسی و اردوغان

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا