سیاسی

برگزاری دور جدید مذاکرات امنیتی عراق و ترکیه در آنکارا

رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک ترکیه‌ای خبر داد عراق و ترکیه پنج شنبه در راستای تقویت همکاری در زمینه مسائل امنیتی در آنکارا مذاکره خواهند کرد.

میدل ایست نیوز: یک منبع دیپلمات ترکیه ای امروز چهارشنبه اعلام کرد مقامات ارشد ترکیه و عراق روز پنج شنبه در راستای تقویت همکاری در مسائل امنیتی، در آنکارا مذاکرات بلند پایه ای خواهند داشت.

به گزارش الحره، این منبع که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفت که مذاکرات روز پنج شنبه، نخستین نشست گروه برنامه ریزی مشترکی است که طی سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به عراق تشکیل شده و این نشست به ریاست وزرای خارجه دو کشور برگزار می شود.

منبع مذکور افزود هدف از این مذاکرات همچنین ایجاد همکاری دوجانبه در چارچوب نهادی و مداوم است و دو هیئت، به بحث و بررسی اجرای 27 توافقنامه امضا شده در جریان سفر اردوغان به بغداد خواهند پرداخت و ابتکارات مشترک بیشتری را ایجاد خواهند کرد.

روز دوشنبه یاشار گولر وزیر دفاع ترکیه در گفت‌وگو با رویترز با بیان آنکه گام هایی که عراق و ترکیه در دوره اخیر در خصوص مبارزه با تروریسم اتخاذ کردند، به مثابه یک نقطه عطف است، تاکید کرده بود تلاش فنی ویژه برای ایجاد یک مرکز عملیات مشترک در منطقه ادامه دارد.

گولر همچنین در ادامه بیان کرده بود که عملیات ترکیه در مرزهای  شمال عراق تا پاکسازی نام تروریسم از این منطقه ادامه خواهد داشت و آنکارا از بغداد انتظار دارد که در نزدیک ترین زمان ممکن حزب کارگران کردستان را در فهرست سازمان های تروریستی طبقه بندی کند.

گفتنی است ترکیه، امریکا و اتحادیه اروپا حزب کارگران کردستان که از سال 1984 علیه کشور ترکیه شورش می کند را سازمان تروریستی اعلام کردند و طی این درگیری ها بیش از 40 هزار تن از عناصر این سازمان تروریستی کشته شدند.

شایان ذکر است پس از انجام عملیات نظامی ترکیه در منطقه جبلیه در شمال عراق علیه مسلحان حزب کارگران کردستان، اختلافاتی میان دو کشور شکل گرفت.

این روابط از سال گذشته با توافق دو کشور بر سر انجام مذاکرات در خصوص مسائل امنیتی بهبود یافت و پس از سفر رئیس جمهور ترکیه به بغداد در آوریل گذشته، وارد مرحله جدیدی شد.

همچنین در 23 ژوئیه محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق دستور داد از این پس در تمام اسناد و مکاتبات دولتی از پ.ک.ک به عنوان «حزب ممنوعه کارگران کردستان» نام برده شود.

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا