سیاسی

حمله اوکراین به جزیره کورسک، میانجیگری قطر برای توافق تاریخی «مسکو» و «کی یف» را مختل کرد

کشور قطر که سعی دارد خود را به عنوان یک میانجی قدرتمند در مسائل بین المللی نشان دهد، کشورهای روسیه و اوکراین را در آستانه دستیابی به یک توافق تاریخی قرار داده بود که حمله جدید اوکراین به منطقه کورسک همه چیز را به حال تعلیق درآورد.

میدل ایست نیوز: روزنامه واشنگتن پست فاش کرد اوکراین و روسیه در حال اعزام هیئت‌هایی به دوحه در ماه جاری برای مذاکره درباره دستیابی به توافقی تاریخی به منظور توقف حملات به زیرساخت‌های انرژی بودند که به نظر می رسد فعلا این مذاکرات متوقف شده است.

به گزارش الحره، بر اساس گزارش واشنگتن پست به نقل از دیپلمات ها و مقامات آگاه، این مذاکرات غیرمستقیم که در آن قطری‌ها به طور جداگانه با هیئت‌های اوکراینی و روسی همکاری و گفت‌وگو می‌کردند، در پی حمله ناگهانی اوکراین به منطقه کورسک در غرب روسیه در هفته گذشته، مختل و به تعطیلی کشانده شد در حالیکه قرار بود این مذاکرات به برقراری آتش بس محدود منجر شود.

این منبع بدون اشاره به جزئیات توافق احتمالی و نشست های برنامه ریزی شده قبلی، نوشت: برخی از شرکت کنندگان در مذاکرات امیدوار بودند که این امر به توافق جامع تری برای پایان دادن به جنگ منجر شود چرا که تمایل به شرکت در مذاکرات حاکی از نوعی تغییر در مواضع دو کشور حداقل برای دستیابی به آتش بس محدود بوده است.

یک دیپلمات آشنا به مذاکرات گفت: مقامات روسیه پس از تهاجم اوکراین به غرب این کشور، دیدار خود را با مقامات قطری به تعویق انداختند زیرا هیأت روسی این اقدام را نوعی تشدید تنش توصیف کرده است.

این دیپلمات با اشاره به اینکه «کی یف» در خصوص حمله فرامرزی خود به دوحه اطلاعی نداده است؛ افزود: مسکو مذاکرات را لغو نکرده بلکه خواستار اعطای فرصت بیشتری شده است ضمن آنکه اوکراین می خواست در هر صورت هیئت خود را به دوحه اعزام کند اما قطر از این امر امتناع کرده است زیرا دیدار یک جانبه را مفید نمی داند.

بیش از یک سال است که روسیه شبکه برق اوکراین را با رگبار موشک ها و پهپادها هدف حمله قرار می دهد که این امر باعث خسارات گسترده به نیروگاه ها و قطع مکرر برق در سراسر کشور شده است.

از سوی دیگر، اوکراین نیز با پهپادهای دوربرد تأسیسات نفتی روسیه را مورد حمله قرار می دهد که طی آن تعدادی از پالایشگاه‌ها، انبارها و مخازن نفت این کشور به آتش کشیده شده که منجر به کاهش 15 درصدی پالایش نفت در مسکو و افزایش قیمت گاز در سراسر جهان شده است.

گفتنی است قطر این کشور عضو شورای همکاری، در سال های اخیر خود را به عنوان یک میانجی قدرتمند در تعدادی از مسائل بین المللی معرفی کرده و از زمان شروع جنگ در غزه نیز میزبان مذاکرات با هدف پایان دادن به جنگ بوده است.

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا