سیاسی

مصر و فرانسه: تشدید تنش در منطقه به هیچ یک از طرف‌ها کمک نخواهد کرد

وزیر خارجه مصر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای فرانسوی خود از توافق دو کشور بر سر این مساله که تشدید تنش در منطقه به هیچ یک از طرف‌ها کمک نخواهد کرد خبر داد.

میدل ایست نیوز: بدر عبدالعاطی وزیر خارجه مصر در کنفرانس مطبوعاتی با استفان سژورنی وزیر خارجه فرانسه، اعلام کرد در دیدار با سژورنی، درباره اوضاع منطقه و تلاش ها برای جلوگیری از تنش رایزنی شده است.

به گزارش الجزیره، عبدالعاطی با اشاره به توافق با فرانسه بر سر این مساله که تشدید تنش در منطقه به هیچ یک از طرف ها کمک نخواهد کرد، گفت «ما درباره تحولات خطرناک منطقه و پیامدهای فاجعه بار آن بر نوار غزه گفت‌وگو کرده ایم».

وی ضمن قدردانی از تلاش های فرانسه با شرکای منطقه ای در راستای کاهش تنش منطقه ای افزود «دیدگاه مصر و فرانسه درباره ضرورت آتش بس فوری در غزه، در یک راستا است».

وزیر خارجه مصر ضمن ابراز اشتیاق نسبت به مواضع فرانسه در خصوص اجرای راه حل دو کشوری به عنوان تنها ابزار برای پایان دادن به درگیری فلسطین و رژیم صهیونیستی، اعلام کرد «بدون حل مساله فلسطین، امنیت و ثبات دائم در منطقه وجود نخواهد داشت».

عبدالعاطی ضمن اشاره به نقش قاهره در راستای جلوگیری از تشدید تنش، بر اهتمام مصر به امنیت و ثبات لبنان تاکید و هرگونه سیاستی که بر حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور تاثیر بگذارد را محکوم کرد.

وی با بیان آنکه توقف جنگ ظالمانه در غزه در کاهش تنش در منطقه نقش خواهد داشت، افزود «در صورت وجود نیت خالصانه و اراده سیاسی، می توان به توافق بر سر آتش بس در غزه دست یافت».

وزیر خارجه مصر ضمن تاکید بر تداوم هماهنگی با قطر و امریکا در راستای از سرگیری دور بعدی مذاکرات در خصوص آتش بس در غزه که در قاهر برگزار خواهد شد، نسبت به شیوع بیماری بیشتر در غزه به علت کمبود مراقبت های بهداشتی و مواد غذایی ابراز نگرانی کرد.

از طرفی دیگر وزیر خارجه فرانسه با اشاره به تلاش های دیپلماتیک مصر در راستای ورود کمک های بشردوستانه به غزه گفت: «ما باید در کنار هم برای جلوگیری از تشدید تنش منطقه ای تلاش کنیم چرا که نتایج آن فاجعه بار خواهد بود».

سژورنی با تاکید بر اجرای فوری راه حل دو کشوری بر اساس مرزبندی های سال 1967، بیان کرد: «راه حل دو کشوری تنها راه است که امنیت و صلح را برای فلسطینی ها و اسرائیلی ها به ارمغان خواهد آورد».

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا