سیاسی

ارزیابی جدید امریکا از وضعیت سیاسی-نظامی اقلیم کردستان عراق

گزارش جدید بازرسی کل وزارت دفاع امریکا، حاکی از این است که رابطه اقلیم کردستان عراق با بغداد در حال بهبود است اما تنش ها میان دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق بر سر حکمرانی افزایش یافته است.

میدل ایست نیوز: بر اساس گزارش جدید بازرسی کل وزارت دفاع امریکا، رابطه اقلیم کردستان عراق با بغداد در حال بهبود است اما تنشها میان دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق بر سر حکمرانی افزایش یافته است.

به گزارش کردپرس، بخش بازرسی کل وزارت دفاع امریکا، در گزارشی که پیرامون وضعیت کمپین مبارزه با داعش در عراق و سوریه منتشر کرده، به ارزیابی موقعیت سیاسی-نظامی اقلیم کردستان عراق هم پرداخته است. دفتر بازرسی کل وزارت دفاع امریکا دلیل این مسئله را اهمیت اقلیم کردستان به عنوان بخشی از ائتلاف مبارزه با داعش و لزوم ایجاد اصلاحات در این منطقه عنوان کرده است.

بر اساس این گزارش، دو نیروی سیاسی تاثیرگذار در اقلیم کردستان، احزاب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی هستند اما تنش ها میان این دو حزب حاکم، در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان افزایش یافته است. بر عکس، اقلیم کردستان عراق، بویژه حزب دموکرات کردستان عراق تلاش کرده است روابط خود با دولت مرکزی را بهبود بخشد که از نظر وزارت دفاع امریکا، سفرهای متعدد رهبران کرد به بغداد باعث بهبود روابط میان اربیل و بغداد شده است.

وزارت دفاع امریکا ادعا کرده است که مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان عراق بر این باور است اتحادیه میهنی می خواهد با کمک دولت فدرال عراق موقعیت این حزب را در اقلیم کردستان تضعیف کند.

پنتاگون معتقد است یادداشت تفاهم میان اقلیم کردستان و وزارت دفاع امریکا که در سال 2024 تمدید شد و تا سال 2026 اعتبار دارد، می تواند زمینه ایجاد اتحاد بیشتر در اقلیم کردستان، از طریق ایجاد نیروی واحد نظامی را ایجاد کند اما تنشها میان دو حزب حاکم از پیشبرد توافق نامه جلوگیری کرده است. وزارت دفاع امریکا گفته است بر اساس این یادداشت تفاهم، امریکا و همپیمانان آن از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان و هلند می خواهند با ادغام نیروهای وابسته به دو حزب اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان عراق، یک نیروی نظامی زبده 126000 نفری تشکیل دهند تا از اقلیم کردستان عراق محافظت کند. با این حال، تنشها میان این دو حزب مانع از ادغام دو نیروی 70 و 80 وابسته به حزب دموکرات و اتحادیه میهنی در نیروهای وابسته به وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان عراق شده است.

پنتاگون همچنین از پرداخت نزدیک به 80 میلیون دلار برای کمک به نیروهای کرد عراقی در سه ماهه دوم سال 2024 خبر داده است. بر اساس گزارش وزارت دفاع امریکا، پنتاگون در سه ماه گذشته 12.2 میلیون دلار بابت تامین مایحتاج وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان هزینه کرده و بابت کمک به سرویس مبارزه با تروریسم اقلیم کردستان، تامین غذا و سوخت وزارت پیشمرگ و نیروهای وابسته به وزارت امور داخلی اقلیم کردستان به ترتیب: 11.4، 3 و 1.2 میلیون دلار هزینه کرده است.

پنتاگون همچنین بابت پراخت حقوق و هزینه های دیگر وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان عراق، در همین مدت 45 میلیون دلار پرداخت کرده است.

با این حال، با توجه به گزارش جدید بخش بازرسی پنتاگون، میزان کمک های آمریکا به نیروهای کرد عراق هر سال کاهش داشته است.

منبع
کردپرس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا