خبر اولسیاسی

حمله به عین الاسد، عامل تاخیر در پایان ماموریت ائتلاف بین المللی در عراق

مشاور نخست وزیر عراق ضمن تاکید بر تاخیر در پایان یافتن ماموریت ائتلاف بین‌المللی، حمله به پایگاه عین الاسد را علت این امر اعلام کرد.

میدل ایست نیوز: ضیاء الناصری مشاور محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق با اشاره به توقف گفت‌وگوها با امریکا در خصوص پایان حضور ائتلاف بین المللی در کشور، حمله اخیر به پایگاه عین الاسد را علت این امر دانست.

به گزارش العربی الجدید، الناصری در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه روسیا الیوم گفت: «دولت عراق مذاکرات عمیق، دقیق و مفصلی درباره حضور مستشاران ائتلاف بین المللی، داشته است و ما چند مرحله را پشت سر گذاشتیم».

وی تصریح کرد: «موضع السودانی و دولت عراق پایان دادن به ماموریت ائتلاف بین المللی است و نظر ما این است که عراق نیازی به حضور ائتلاف بین المللی ندارد».

این مقام عراقی افزود: «ما به طور جدی بررسی پایان دادن به ماموریت مستشاران و کمک نیروهای ائتلاف را آغاز کردیم و به پایان این مذاکرات و اعلام جدول زمانی در خصوص این مذاکرات کاملا سری، نزدیک بودیم که حمله به پایگاه عین الاسد و تحولات امنیتی انجام شده در اولین هفته ماه جاری، منجر به تعویق اعلام پایان ماموریت ائتلاف بین المللی در عراق شد».

الناصری عنوان کرد: «اکنون مذاکرات به حالت تعلیق درآمده یا به تاخیر افتاده است تا بار دیگر وضعیت کنونی ارزیابی شود و بدانیم چه کسی پشت حمله به پایگاه عین الاسد ایستاده است و آیا عامل حمله به پایگاه، جزو  گروه‌های مقاومت بوده یا اینکه طرف جدید دیگری این حمله را انجام داده است».

وی با تاکید بر اینکه ما می‌خواهیم بدانیم چه طرفی پشت این حمله بوده و با چه هدفی حمله کرده است، گفت: «قطعا این حمله در این زمان و تاریخ بیهوده نبوده است. طرف‌هایی هستند که از تعویق افتادن اعلام جدول زمانی و عدم خروج نیروهای ائتلاف یا مستشاران سود می‌بردند و بنابراین، برای به تعویق انداختن اعلام زمان تعیین شده، اقدام به این حمله دقیق کردند».

گفتنی است در 6 اوت جاری، فرماندهی ستاد عملیات مشترک اعلام کرده بود که بخشی از پایگاه عین الاسد که در آن شماری از مستشاران ائتلاف بین المللی حضور دارند به واسطه 2 راکت که از خودرویی در شهر حدیثه شلیک شده، هدف حمله قرار گرفته است.

پس از آن در 8 اوت جاری، فرماندهی عملیات مشترک عراق از دستگیری 5 تن از عاملان حمله به پایگاه هوایی عین الاسد در استان الانبار خبر داد.

در 15 ماه جاری، وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای با بیان اینکه به جز مستشاران نظامی هیچ نیروی امریکایی در خاک کشور وجود ندارد، اعلام کرد که به دلیل تحولات اخیر، اعلام پایان ماموریت نظامی ائتلاف بین المللی به تعویق افتاد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا