اجتماعی

 کشف نخستین رصدخانه نجومی متعلق به قرن ششم قبل از میلاد در مصر

وزارت گردشگری مصر از کشف اولین و بزرگترین ساختمان رصدخانه نجومی مربوط به قرن ششم قبل از میلاد در این کشور خبر داد.

میدل ایست نیوز: وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر، از ساختمان رصدخانه نجومی مربوط به قرن ششم قبل از میلاد در شهر باستانی «بوتو» واقع در استان کفر الشیخ در دلتای نیل در شمال این کشور رونمایی کرد.

به گزارش العربی الجدید، وزارت گردشگری مصر با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: هیات باستان شناسی مصر وابسته به شورای عالی آثار باستانی این کشور، هنگام کاوش و فعالیت در معبد بوتو در استان کفرالشیخ، موفق به کشف اولین و بزرگترین ساختمان رصدخانه نجومی قرن ششم قبل از میلاد شد.

این رصدخانه که از آن برای نظارت و ثبت رصدهای نجومی و حرکت خورشید و ستارگان در معبد در شهر بوتو استفاده می شده، از خشت های مخصوص ساخته شده و با مساحت تقریبی 850 متر بزرگترین رصدخانه نجومی است که از قرن ششم قبل از میلاد تاکنون کشف شده است.

کارشناسان بر این باورند اعلام این اکتشافات، افزون بر ارزش علمی، دارای ثقل سیاسی و اقتصادی نیز برای دولت مصر خواهد بود به ویژه که مصر به دنبال رونق بخشیدن به بخش گردشگری با حدود دو میلیون شاغل است.

گفتنی است شهر بوتو قبل از اینکه پادشاه مصر باستان مناطق شمالی و جنوبی کشور را متحد کند به عنوان پایتخت مصر بوده و تا کنون اکتشافات باستانی زیادی در آن انجام شده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا