خبر اولسیاسی

افزایش تحرکات بین المللی برای جلوگیری از گسترش جنگ در منطقه پس از حملات حزب الله

تحرکات دولت لبنان و رایزنی‌های بین المللی برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه، پس از حملات موشکی صبح امروز حزب الله به برخی از مناطق فلسطین اشغالی، تشدید شده است.

میدل ایست نیوز: پس از حملات صبح امروز حزب الله لبنان به برخی از مواضع و مراکز فلسطین اشغالی در واکنش به ترور چندی پیش یکی از فرماندهان خود، تحرکات داخلی و بین المللی برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها افزایش یافته است.

به گزارش الشرق الاوسط، در حالی که سازمان ملل اعلام کرده است با برقراری تماس‌هایی، با قدرت هرچه تمام‌تر از همه طرف‌ها درخواست می‌کند تا مانع تشدید تنش‌ها شوند، دولت لبنان نیز در عرصه دیپلماتیک از دوستان این کشور برای جلوگیری از تشدید تنش‌های نظامی در پی واکنش حزب الله به ترور فواد شکر از فرماندهان نظامی خود در ضاحیه جنوبی بیروت، کمک خواسته است.

این در حالی است که حزب الله اعلام کرد به عنوان بخشی از پاسخ اولیه به ترور فواد شکر، حمله‌ای را به اسرائیل انجام داده و تل آویو نیز تاکید کرده این حمله را با انجام حملات پیشدستانه و هدف قرار دادن موشک‌اندازها و پهپادها در داخل لبنان خنثی کرده است.

در همین ارتباط، بلافاصله، نجیب میقاتی، نخست وزیر پیشبرد امور لبنان، به منظور پیگیری تحولات میدانی اخیر در جنوب این کشور، جلسه‌ای را در مقر نخست وزیری برگزار کرد و با مسئولان ذیربط، خدمات اورژانس در عرصه‌های بهداشتی، تامین کالا و مواد غذایی، اسکان و سوخت را بررسی کرد و افزون بر آن در تماس‌هایی با سازمان‌های بین المللی و نهادهای جامعه مدنی اجرای طرحی اضطراری را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

میقاتی در این دیدار تأیید کرد تماس‌هایی را با کشورهای دوست لبنان برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها انجام داده است.

وی تاکید کرد: آنچه در وهله اول لازم است، متوقف کردن تجاوزات اسرائیل و اجرای قطعنامه 1701 سازمان ملل است ضمن آنکه ما همواره بر موضع لبنان در حمایت از تلاش‌های بین‌المللی که می‌تواند منجر به آتش‌بس در غزه شود، تاکید کرده‌ایم.

در چارچوب تلاش‌ها برای آرام کردن اوضاع، یونیفل و دفتر هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد در لبنان با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: با توجه به تحولات نگران‌کننده در امتداد خط آبی از اوایل صبح امروز، دفتر ویژه سازمان ملل متحد در لبنان و نیروهای یونیفل از همه طرف‌ها می‌خواهند، اعلام آتش بس و از تشدید تنش خودداری کنند.

این در حالی است که حملات امروز ناوبری هوایی در فرودگاه بیروت را تحت تاثیر قرار داد و بسیاری از خطوط هوایی روز یکشنبه پروازهای خود به بیروت را لغو کردند یا تغییر دادند.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا