خبر اولسیاسی

اهداف وزیر خارجه قطر از سفر به تهران

نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر امروز در سفرش به تهران ضمن دیدار با همتای ایرانی خود، با رئیس جمهور ایران دیدار می‌کند و پیش‌بینی می‌شود موضوعاتی همچون مذاکرات آتش بس در غزه و احیای توافق هسته‌ای در دستورکار این سفر باشد.

میدل ایست نیوز: محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر امروز در سفرش به تهران ضمن دیدار با سید عباس عراقچی همتای ایرانی خود، با مسعود پزشکیان رئیس جمهور دیدار می‌کند.

وی قرار است بعدازظهر امروز با عراقچی دیدار کند. وزیر خارجه قطر نخستین وزیر خارجه‌ای است که پس از تصدی وزارت خارجه توسط عراقچی به تهران سفر می‌کند.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی اخیرا و در پی برگزاری مذاکرات آتش‌بس در دوحه دو بار با علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه تلفنی گفت‌وگو کرده بود.

سفر وزیر خارجه قطر به تهران از آن جهت اهمیت دارد که قطر میزبان مذاکرات آتش بس در غزه بوده و تاکنون تلاش زیادی در راستای به نتیجه رسیدن این مذاکرات داشته است و با توجه به نقش ایران در منطقه این سفر را می‌توان در راستای هماهنگی با تهران در این مذاکرات دانست.

از طرفی پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران بیم آن می‌رفت که پاسخ ایران به این اقدام رژیم صهیونیستی مذاکرات آتش بس را تحت تاثیر قرار دهد و تا به امروز مقامات کشورهای منطقه و بین المللی سعی در کنترل اوضاع در رایزنی‌های خود با مقامات ایرانی داشته‌اند.

این در حالی ست که مقامات ایرانی در طی هفته‌های اخیر همواره در مکالمات خود با مقامات دیگر کشورها بر حق پاسخگویی خود تاکید کرده‌اند و شب گذشته نیز وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با همتای ایتالیایی خود با تاکید بر اینکه برخلاف رژیم صهیونیستی ایران به دنبال گسترش تنش نیست، گفت: واکنش به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در تهران حتمی است.

از طرفی دیگر قطر در اواسط سال 2022 میزبان مذاکرات برای احیای برجام بوده است و پس از برگزاری این مذاکرات محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه در جریان سفر به تهران در ژانویه 2023، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه فقید ایران تاکید کرده بود که دوحه تلاش می‌کند شرایط را برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای بین ایران و غرب فراهم کند.

تلاش‌های قطر طی سال‌های اخیر برای میانجیگری در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای همواره ادامه داشته است و مقامات این کشور بارها بر این موضوع تاکید کرده‌اند، تا جایی که تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در سفر به تهران در مه 2022 گفت که کشورش از توافقی عادلانه که حقوق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی را تضمین کند و به حد دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نرسد، حمایت می‌کند.

حال وزیر خارجه ایران که پیش از این مذاکره‌کننده ارشد در مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای غربی بوده است، در اولین دیدار رسمی خود در مقام وزیر خارجه میزبان نخست وزیر و وزیر خارجه قطر است و می‌توان انتظار داشت که احیای برجام یکی از موضوعات دستورکار سفر وی به تهران باشد.

این پیش‌بینی‌ها درباره دستور کار سفر وزیر خارجه قطر به ایران در حالی صورت می‌گیرد که وزیر خارجه جدید ایران معتقد است که «برجام به شکل فعلی قابل احیا نیست ولی حتما اشکال دیگری برای توافق وجود خواهد داشت که ایران آن را دنبال خواهد کرد.»

با توجه به اظهارات وزیر خارجه ایران از ابتدای تصدی این پست و تاکید وی بر مذاکره و رفع تحریم‌ها از مسیرهای عزتمندانه و شرافتمندانه، باید منتظر ابتکار عمل ایران در این زمینه بود.

منبع
میدل ایست نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا