خبر اولسیاسی

از تشکیل شورای تجاری با تونس تا لغو روادید؛ محور گفت‌وگوی قیس سعید و السودانی

نخست وزیر عراق و رئیس جمهور تونس با یکدیگر دیدار و ضمن بررسی مسائل منطقه ای و بین المللی درباره روابط دوجانبه از جمله تشکیل شورای تجاری و لغو روادید گفت وگو کردند.

میدل ایست نیوز: محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در کاخ قرطاج، با قیس سعید، رئیس جمهور تونس دیدار کرد.

براساس بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، دو طرف درباره روابط دوجانبه در همه زمینه ها و اهمیت گسترش آن در راستای تحقق منافع مشترک میان عراق و تونس رایزنی کردند.

نخست وزیر عراق و رئیس جمهور تونس به بررسی مسائل منطقه ای و بین المللی دارای اهمیت مشترک پرداختند.

السودانی رسما از رئیس جمهور تونس برای سفر به عراق در راستای تحکیم روابط عراق و تونس که شاهد مرحله جدیدی است که با امضای حدود 20 یادداشت تفاهم تقویت شده، دعوت کرد.

وی بیان کرد که نشست کمیته مشترک دو کشور در ماه مه برگزار شد و بر تمایل متقابل برای تقویت روابط در همه زمینه ها به خصوص گردشگری تاکید کرد.

السودانی، تمایل عراق برای تشکیل شورای تجاری مشترک با تونس را نیز ابراز کرد.

نخست وزیر عراق در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که آنچه در غزه بیش از 10 ماه است که رخ می دهد، نیازمند موضع قاطعانه و صریح در مقابل تعرضات بی وقفه رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان بی دفاع است.

وی تاکید کرد که عراق در کنار حق ملت فلسطین در برپایی کشور مستقل خود به پایتختی قدس می ایستد.

از طرفی دیگر رئیس جمهور تونس به عمق روابط با عراق و تاریخی بودن آن و تلاش برای تقویت آن اشاره و نسبت به تقویت روابط ابراز امیدواری کرد.

وی تاکید کرد که لغو روادید میان دو کشور عامل مهمی برای تقویت روابط است و بیان کرد که اهداف تونس با عراق یکی است و موضع تونس با عراق در قبال حوادث غزه نیز مطابقت دارد.

رئیس جمهور تونس، هدیه ای به نخست وزیر عراق اهدا کرد که عبارت است از یک لوح مکتوب که قصیده ای از شاعر «معروف عبدالغنی الرصافی» که بیان کننده روابط میان عراق و تونس است، نوشته شده است.

در این دیدار، مذاکرات گسترده ای درباره پرونده های مشترک در زمینه های مختلف انجام شد و دو طرف بر اهمیت تداوم همکاری و تلاش پیوسته برای ارتقای سطح روابط تاکید کردند.

منبع
نخست وزیری عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا