اقتصادیسیاسی

اعلام موعد اجرای فاز نخست پروژه جاده توسعه

وزیر حمل و نقل عراق در کنفرانس مطبوعاتی با همتای ترکیه‌ای خود اعلام کرد فاز نخست پروژه راهبردی جاده توسعه در اواسط سال آتی اجرا خواهد شد.

میدل ایست نیوز: رزاق محیبس السعداوی وزیر حمل و نقل عراق در کنفرانس مطبوعاتی با عبدالقادر اورال اوغلو، وزیر حمل و نقل و زیرساخت های ترکیه در استانبول، در حاشیه نشست چهارجانبه گفت «ما اولین نشست کمیته وزارتی چهارجانبه را در چارچوب یادداشت تفاهم میان کشورهای عراق، ترکیه، امارات و قطر در راستای بررسی تحولات پروژه جاده توسعه برگزار کردیم».

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، السعداوی ضمن قدردانی از همتای ترکیه ای خود برای میزبانی از این نشست افزود این نشست در چارچوب فعال سازی یادداشت تفاهمی انجام شده که در زمان سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به بغداد در آوریل گذشته، امضا شده است و طی این سفر درباره تمامی مسائل از جمله توزیع مسئولیت ها و سازماندهی سازوکارهای فعالیت در این پروژه بحث و گفت‌وگو کردیم».

وی با بیان آنکه در این نشست در باره راه های تکمیل بندهای یادداشت تفاهم چهارجانبه رایزنی شد، خبر داد در این نشست توافق شد که دومین دور از این نشست ها دو ماه دیگر در بغداد برگزار شود.

وزیر حمل و نقل عراق با اشاره به اینکه کار بر تکمیل الزامات پروژه جاده توسعه با حمایت زیاد دولت عراق که به دنبال اقتصاد قوی و تنوع بخشیدن به منابع درآمدی است که به عراق و منطقه و جهان خدمت کند، به خوبی در حال انجام است، تاکید کرد فاز نخست پروژه راهبردی جاده توسعه در اواسط سال آتی و پس از پایان مرحله طراحی های تفصیلی پروژه، اجرا خواهد شد.

السعداوی خاطر نشان کرد مطالعات امکان سنجی انجام شده و  با توجه به طرح های اولیه، میزان تکمیل راه آهن به 100 درصد، بزرگراه زمینی به 75 درصد و بررسی خاک و توپوگرافی به 100 درصد رسیده است.

از طرفی دیگر وزیر حمل و نقل ترکیه اعلام کرد در این نشست درباره پروژه جاده توسعه، تجارت خارجی و بخش حمل و نقل و ارتباطات کشورهای بلوک چهارگانه بحث و بررسی شد.

اورال اوغلو تاکید کرد پروژه جاده توسعه از بندر بزرگ فاو در شهر بصره عراق آغاز و از طریق زمینی و ریلی به لندن خواهد رسید.

وی بیان کرد این جاده، مسافت را در مقایسه با دیگر جاده ها، کانال ها و گذرگاه های بین المللی میان قاره آسیا و اروپا کوتاه خواهد کرد.

این مقام ترکیه ای ضمن تاکید بر اهمیت پروژه جاده توسعه، اعلام کرد این جاده، در توسعه اقتصاد کشورهای مشمول آن نقش خواهد داشت.

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا