خبر اولسیاسی

چرایی و اهداف حملات گسترده رژیم صهیونیستی به کرانه باختری

رژیم صهیونیستی حدود یازده ماه است که با حماس وارد جنگ شده و تمام امکانات نظامی و تسلیحات مخرب خود را به کار گرفته اما نتوانسته است بر آن پیروز شود و بازگشایی جبهه جدید در کرانه باختری چیزی جز شکست برای این رژیم درپی نخواهد داشت.

میدل ایست نیوز: رژیم صهیونیستی با حمله به کرانه باختری در باتلاقی گسترده تر گرفتار خواهد شد و به اهداف چهارگانه ترسیم شده خود یعنی ایجاد هرج و مرج در کرانه باختری، سرنگونی تشکیلات خودگردان، منحل کردن جنبش ملی فلسطین، و در نهایت کوچاندن اجباری فلسطینان از این منطقه دست نخواهد یافت.

به گزارش الشرق الاوسط، اگر ادعای روز چهارشنبه «اسرائیل کاتس»، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه ایران در پس تشدید تنش ها و عملیات در کرانه باختری قرار دارد و عملیات نظامی این رژیم در کرانه باختری با هدف خنثی کردن نقشه تهران برای ایجاد جبهه شرقی ضد اسرائیلی در کرانه غربی همانند مدل غزه و لبنان با تامین مالی و تسلیحاتی جوانان و قاچاق سلاح های پیشرفته از اردن به کرانه غربی درست باشد، پس در واقع این اسرائیل است که به بازی در زمین ایران کشیده شده است و این رژیم به جای فرار از دسیسه ها، جنگ فرسایشی خود را در باتلاق های غزه و لبنان عمیق تر و گسترده تر کرده و به جبهه دیگری کشانده است.

این در حالی است که «اسرائیل کاتس» وزیر خارجه اسرائیل که لااقل در تل آویو جزو رهبران باهوش محسوب نمی شود، اهداف و مقاصد دیگری از حملات این رژیم را فاش کرده و گفته است: ما باید برای تخلیه موقت ساکنان از کرانه باختری تلاش و با تهدید در کرانه باختری مقابله کنیم همانطور که با زیرساخت های غزه چنین کاری کردیم و این جنگی علیه تمام سختی ها و دشواری ها خواهد بود ضمن آنکه همانند بنیامین نتانیاهو رئیس خود، تاکید کرده است که ما باید در این جنگ پیروز شویم.

الشرق الاوسط در ادامه نوشت: حقیقت امر این است که اسرائیل خیلی قبل تر از آنچه که دم از «طرح ایرانی» بزند و از آن سخن به میان آورد؛ جنگ خود را در کرانه باختری به راه انداخته بود. این رژیم در اواخر مارس 2022، در زمان دولت کوتاه «یایر لاپید»، به بهانه جلوگیری از اجرای عملیات انتحاری در داخل اسرائیل، طی عملیاتی موسوم به « موج شکن» به بازداشت های گسترده ای در این منطقه مبادرت کرد. منطق پشت این حملات و بازداشت ها، این بوده است که کابینه ترکیب عجیب و غریبی داشته است و از راست افراطی گرفته تا جنبش اسلامی در آن عضویت دارند و این پیام آور نوعی ضعف و سستی است و به همین خاطر به عمد تصمیم گرفته بود از مذاکره برای پیشبرد مسیر سیاسی خودداری کند.

الشرق الاوسط افزود: این موضعگیری که خشم همه فلسطینی ها را برانگیخت، توسط سازمان های مسلح(مبارز) فلسطینی این گونه تعبیر و تفسیر شد که اکنون فرصتی برای از سرگیری عملیات مسلحانه در شهرهای بزرگ اسرائیل(فلسطین اشغالی) فراهم شده است.

در همین حال، دولت یائیر لاپید سقوط کرد و انتخاباتی برگزار شد که طی آن راستگرایان افراطی به رهبری نتانیاهو پیروز شدند و در بین این تندروها احزابی هستند که قصد دارند با اجرای طرحی،آرمان فلسطین را به کلی از بین ببرند. این طرح که «طرح سرنوشت» نام دارد و به امضای«بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی این رژیم هم رسیده یک طرح چهار مرحله ای است که مراحل چهارگانه آن ایجاد هرج و مرج در کرانه باختری، سرنگونی تشکیلات خودگردان، منحل کردن جنبش ملی فلسطین، و در نهایت کوچاندن اجباری فلسطینان از این منطقه است.

الشرق الاوسط در ادامه با اشاره به موج بازداشت های گسترده ظرف دو سال و نیم گذشته که تا به امروز نیز بی وقفه ادامه دارد و همچنین بیانیه های مکرر ارتش این رژیم درباره عملیات فلسطینیان در الخلیل و شهرهای اسرائیل نظیر«بنی براک»، خضیرا، بئرالسبع، تل آویو، آریل و العاد که منجر به کشته و زخمی شدن  شماری از  اسرائیلی ها شده است؛ نوشت: در ابتدا موج حملات و بازداشت ها متمرکز بر حماس و فعالان جهاد اسلامی بود اما وقتی مشخص شد که جوانان فلسطینی، برخلاف رهبرانشان که تمایل به تفرقه افکنی دارند، در حال ایجاد یک وحدت شگفت انگیز در صفوف خود اعم از همه گروهها و جناح ها هستند، حملات و رشته عملیات گوناگون این رژیم با مقاومت شدید روبرو شد و سازمان های فلسطینی جدیدی همانند « بیشه شیران»، «گردانهای طولکرم»، « گردانهای جبع» و دیگر گروه‌های متحد، که شامل تعدادی از اعضای فتح و حتی برخی از افسران شاغل در سرویس‌های امنیتی فلسطین بود؛ شکل گرفتند.

در هفتم اکتبر بود که این کارزار تشدید شد و فرماندهی نظامی اسرائیل تصمیم گرفت از گشودن جبهه جنگ توسط فلسطینیان در کرانه باختری جلوگیری کند تا بتواند در جنگ غزه ، از روش هایی استفاده کند که قبلاً استفاده نکرده بود، مانند حملات هواپیماهای جنگنده اف شانزده به شهرها و اردوگاهها از جنوب اریحا گرفته تا شمال جنین و پس از آن نیز با تانکها و بلدوزرهای (D9) وارد اردوگاههای آوارگان به ویژه جنین، بلاطه و نور شمس و العوجا شدند و خیلی زود مشخص شد که هدف بازداشت نیست بلکه ترورهای گسترده و ویران کردن صدها خانه و بسیاری از زیرساخت ها است.

الشرق الاوسط با اشاره به آمارهای ارتش رژیم صهیونیستی مبنی بر وقوع  یازده عملیات شهادت طلبانه در اسرائیل و شهرک‌ها و خنثی کردن 111 عملیات دیگر نوشت: پس از ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و عملیات اخیر در تل آویو، حماس اعلام کرد عملیات استشهادی در شهرهای اسرائیل(فلسطین اشغالی) را از سرگرفته است و از همین رو این رژیم تصمیم گرفت تهدیدات حماس را جدی بگیرد و این روزها به حملات بیشتری مبادرت کند. این در حالی است فلسطینیان بر این باورند تشدید حملات به کرانه غربی با هدف ایجاد هرج و مرج در این منطقه و اجرای طرح اسموتریچ است در حالیکه ارتش ادعا می کند هدف از این حملات جلوگیری از وخامت اوضاع است تا عملیاتی انتحاری(شهادت طلبانه) انجام نشود که دستمایه راست افراطی برای ایجاد هرج و مرج سوء استفاده قرار گیرد.

این منبع نوشت : در هر دو حالت، عملیات ارتش در خدمت اسموتریچ و نقشه اوست. زیرا مردم فلسطین در معرض موج شکنجه و درد و رنج بیشتر قرار گرفته اند و این امر اوضاع را تشدید و وخیم تر از قبل خواهد کرد. این رشته عملیات همان چیزی است باعث شکل گیری ارتشی از مخالفان اسرائیل خواهد شد که نسبت به نسل های قبلی سازمان های مقاومت از توانمندی های بالاتری برخوردار هستند. در همین حال سیاست فرماندهی نظامی کنونی که مبتنی بر زور است، جواب نخواهد داد و باعث بازتولید قدرت بیشتری خواهد شد زیرا این سیاست نه تنها در اسرائیل که در همه جای دنیا شکست خورده است.

اگر فرماندهی نظامی اسرائیل بخواهد در برابر دولت دست راستی و افراط گرا عرض اندام کند در حالیکه راستگرایان او را به شکست، ترس و بزدلی و کنار گذاشتن دکترین جنگ و درگیری و تقابل متهم کرده اند، هم این فرماندهی و هم دولت اسرائیل در کرانه باختری بیشتر تحقیر و منفورتر خواهند شد. افراط گرایان در اسرائیل به آنچه که ارتش انجام می دهد راضی نیستند و حملات بیشتری را از آن مطالبه خواهند کرد. بنابراین در محاسبات پایانی، نتیجه هرگز به نفع آن نخواهد بود و شرایط نامطلوبی برایش رقم خواهد خورد چرا که اکنون اسرائیل، فرماندهی ارتشی قدرتمند متشکل از 750 هزار سرباز را در اختیار دارد و آخرین سلاح های مرگبار خود را نیز به کار گرفته و یازده ماه است که با یک سازمان کوچک نظیر حماس در جنگ است و دولت اجازه پایان دادن به این جنگ را نمی دهد و اکنون هم وارد باتلاق جدیدی شده است. نتیجه این جنگ چیزی جز آبرو ریز  نخواهد بود و هیچ حماقتی برتر از تلاش و جستجوی پیروزی برای آنها وجود نخواهد داشت.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا