اقتصادی

رکورد جدید تولید نفت خام در اقلیم کردستان عراق

سخنگوی اپیکور اعلام کرد تولید نفت خام اقلیم کردستان عراق به 350 هزار بشکه در روز رسیده و تا رسیدن به تولید 400 هزار بشکه در زمان صادرات رسمی نفت این اقلیم به ترکیه در سال 2023 فاصله کمی دارد.

میدل ایست نیوز: مایلز کاگینز، سخنگوی انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان عراق (اپیکور) که حدود 90 درصد نفت خام این منطقه توسط آنها استخراج می شود، اعلام کرد: تولید نفت خام اقلیم کردستان عراق به 350 هزار بشکه در روز رسیده و تا رسیدن به تولید 400 هزار بشکه در زمان صادرات رسمی نفت اقلیم کردستان عراق به ترکیه در سال 2023 فاصله کمی دارد.

به گزارش کردپرس، کاگینز گفت تولید نفت خام این منطقه به حداکثر حجم آن در سال 2023 نزدیک شده است.

وی به خبرگزاری آرگوس میدیا گفته است بیشتر نفت خام تولید شده در اقلیم کردستان، به دنبال توقف صادرات رسمی آن، از گذرگاه های رسمی و غیررسمی به کشورهای خارجی صادر می شود.

این سخنگو تایید کرده است در حالی که قیمت نفت خام در بازارهای جهانی بیش از 80 دلار است، نفت خام اقلیم کردستان عراق که به صورت قاچاق خارج می شود، به قیمت هر بشکه 30 تا 35 دلار به فروش می رسد.

آرگوس میدیا با اشاره به این که دولت اقلیم کردستان از سال 2023 که صادرات نفت خام آن توقف پیدا کرد، اقدام به اعلام آمار تولید و فروش نفت خام نکرده، هشدار داد این مسئله برای دولت مرکزی عراق که به دلیل افزایش تولید نفت خام بیش از اندازه تعیین شده توسط اوپک پلاس، مورد انتقاد قرار گرفته مشکل ایجاد کرده است.

 این خبرگزاری پیش بینی کرده است که افزایش تولید نفت خام در اقلیم کردستان و قاچاق آن به تشدید تنش میان اربیل و بغداد منجر شود و بغداد اقدامات تنبیهی علیه اقلیم کردستان عراق انجام دهد.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، تولید نفت خام اقلیم کردستان عراق در سال 2023  کمی بیش از 400000 بشکه بود اما بر اساس حکم دادگاه بین المللی مالی پاریس و بنابر شکایت بغداد، صادرات رسمی نفت خام اقلیم کردستان از طریق ترکیه متوقف شد و به تبع آن، به دلیل پر شدن مخازن نفت خام در این منطقه، تولید نفت خام به طور قابل توجهی کاهش یافت.

 با این حال، خبرگزاری آرگوس میدیا ادعا کرده است تولید نفت خام در اقلیم کردستان در یک سال و نیم گذشته دوباره افزایش یافته و به بیش از 350000 بشکه در روز رسیده است.

منبع
کردپرس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا