خبر اولسیاسی

سازوکارهای مشترک بانک مرکزی عراق و فدرال رزرو امریکا برای شفافیت مالی

بانک مرکزی عراق با تشریح نتایج سفر هیات اعزامی خود به امریکا تصریح کرد: سازوکارهایی با هدف افزایش و تقویت شفافیت در پوشش تجارت خارجی و محافظت از بخش بانکی و مالی در برابر خطرات پولشویی، تأمین مالی تروریسم و جرایم مالی در نظر گرفته است.

میدل ایست نیوز: بانک مرکزی عراق نتایج سفر هیات اعزامی خود به امریکا را به سرپرستی علی محسن العلاق رئیس کل بانک مرکزی این کشور اعلام و تاکید کرد سازوکارهایی برای شفافیت عملیات تامین مالی تجارت خارجی کشور با هدف دستیابی به ثبات لازم در نرخ ارز، در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، بانک مرکزی عراق با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: هیات بلندپایه مذاکره‌کننده عراقی به ریاست علی محسن العلاق، رئیس‌ بانک مرکزی این کشور از تاریخ 26 تا 29 آگوست 2024، رشته جلسات فشرده ای را در شهر نیویورک شامل گفتگو با مقامات وزارت خزانه داری امریکا، بانک فدرال رزرو، نشست های گروهی با شرکت هایی نظیر«ویزا، مسترکارت و مانی گرام» و همچنین بانکداران امریکایی از جمله بانک سیتی و جی پی مورگان و همچنین  شرکت های حسابرسی بین المللی «KPMG، E&Y، K2i و Oliver Wyman» انجام داد.

در این بیانیه تصریح شده است : شرکت کنندگان در این جلسات تحولات عمده انجام شده توسط بانک مرکزی عراق را که نشان از یک دستاورد بی سابقه در سطح کشور است، مورد تمجید قرار دادند.

شرکت کنندگان همچنین  به پیشرفت چشمگیر بانک مرکزی عراق در روند کنترل نقل و انتقالات خارجی و فروش نقدی دلار امریکا که به بهبود سیستم‌ها، سیاست‌ها و رویه‌ها و اقدامات، مطابق با استانداردهای بین‌المللی و محلی شده است اشاره و تصریح کردند این تلاشها باعث افزایش و تقویت شفافیت در پوشش تجارت خارجی و محافظت از بخش بانکی و مالی در برابر خطرات پولشویی، تأمین مالی تروریسم و جرایم مالی شده است.

این بیانیه تصریح کرد: نشستی بین مقامات بانک مرکزی عراق و شرکای بین المللی آن تا پایان سال جاری در خصوص تغییر اساسی در پایان کار بستر الکترونیکی نقل و انتقالات خارجی و جایگزینی آن با روابط مستقیم بانکی بین بانک مرکزی عراق با دیگر بانک‌های عراقی و شبکه بانک‌های کارگزاری بین‌المللی، برگزار خواهد شد.

این منبع افزود: بر اساس برنامه‌ای که توسط این بانک تدوین شده است و در عرصه بین المللی نیز ساری و جاری خواهد بود، به بانک مرکزی عراق و بانک فدرال رزرو اجازه داده خواهد شد تا نقش نظارتی خود را به دور از رویه‌ها و اقدامات اجرایی انجام دهند چرا که این تحول پیامدهای مهمی در ثبات، روان بودن کارها و همچنین شفافیت عملیات تامین مالی تجارت خارجی کشور خواهد داشت و هدف از آن دستیابی به ثبات لازم در نرخ ارز است که به نوبه خود منجر به افزایش کارایی سامانه مالی عراق خواهد شد.

در این بیانیه همچنین تصریح شده است: در نشست‌های نیویورک، سازوکارهای گسترش شبکه بانک‌های کارگزاری بین‌المللی و فراهم کردن شرایط لازم برای بانک‌های عراقی به منظور برآورده کردن الزامات لازم جهت افتتاح حساب‌ در بانک‌های کارگزاری بین‌المللی  مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

هدف از این اقدام توانمندسازی بانک‌های  عراقی برای انجام معاملات مالی، چه از طریق نقل و انتقالات خارجی با  دلار امریکا یا سایر ارزهای خارجی عنوان شده است.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا