اجتماعی

افزایش خشونت خانگی در عراق

رئیس مرکز راهبردی حقوق بشر در عراق ضمن اعلام افزایش میزان خشونت خانگی در این کشور، بیان کرد در سه سال اخیر بیش از 53 هزار مورد خشونت خانگی در عراق به ثبت رسیده است.

میدل ایست نیوز: فاضل الغراوی رئیس مرکز راهبردی حقوق بشر در عراق از افزایش خفیف خشونت خانگی در این کشور خبر داد.

به گزارش الفرات نیوز، الغراوی اعلام کرد بر اساس داده‌های شورای قضایی، شمار دعاوی ثبت شده در 6 ماه اول سال جاری به 13 هزار و 857 مورد رسیده است.

وی با اشاره به دعاوی ثبت شده در سال‌های گذشته گفت: در سال 2023، 18 هزار و 436 مورد و در سال 2022، 21 هزار و 595 هزار مورد ثبت شکایت داشته‌ایم.

رئیس مرکز راهبردی حقوق بشر در عراق افزود: در سه سال گذشته، میانگین موارد خشونت زوج علیه زوجه به 75 درصد، و خشونت زوجه علیه زوج به 17 درصد و خشونت والدین علیه کودکان به 6 درصد و خشونت علیه سالمندان مانند پدربزرگ و مادربزرگ به 2 درصد رسیده است.

الغراوی دلایل افزایش میانگین خشونت خانگی را پایین بودن فرهنگ زناشویی، مشکلات خانوادگی و اقتصادی و استفاده نادرست از رسانه‌های اجتماعی، افزایش خیانت و مصرف مواد مخدر اعلام کرد.

وی بیان کرد بر اساس آمار وزارت کشور بیشترین موارد خشونت خانگی در سال جاری خشونت بدنی، جنسی و لفظی بوده است.

رئیس مرکز راهبردی حقوق بشر در عراق ادامه داد: بالاترین میزان جرایم خشونت خانگی ثبت شده در 6 ماه اول سال جاری، در استان بغداد با 31 درصد و پایین‌ترین آن در استان صلاح الدین با 5 درصد بوده است.

این مقام عراقی در پایان از دولت و نهادهای دینی، آموزشی، فعالان اجتماعی، نهادهای جامعه مدنی خواستار راه‌اندازی کمپین آگاهی در راستای کاهش خطرات خشونت خانگی علیه خانواده و جامعه و از پارلمان خواستار تسریع در روند وضع قانون در خصوص خشونت خانگی شد.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا