سیاسی

درخواست ترکیه برای عضویت در «بریکس»

ترکیه به طور رسمی درخواست پیوستن به گروه بریکس شامل قدرت‌های نوظهور اقتصادی را مطرح کرده و به دنبال برقراری روابط جدید به دور از متحدان سنتی غربی خویش است.

میدل ایست نیوز: ترکیه به طور رسمی درخواست پیوستن به گروه بریکس شامل قدرت‌های نوظهور اقتصادی را مطرح کرده و به دنبال برقراری روابط جدید به دور از متحدان سنتی غربی خویش است.

به گزارش العربی الجدید، برخی از افراد نزدیک به دولت ترکیه که خواستند نامشان فاش نشود؛ تصریح کردند: نظر دولت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه مبتنی بر این است که مرکز ثقل ژئوپلیتیکی در حال دور شدن از اقتصادهای پیشرفته است و رویکرد و جهت‌گیری دیپلماتیک جدید ترکیه نیز منعکس‌کننده آمال و آرزوهای این کشور برای توسعه روابط با همه طرف‌ها در دنیای چند قطبی و در عین حال انجام تعهدات خود به عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

این منابع تاکید کردند: ترکیه که بین قاره‌های اروپا و آسیا واقع شده است، چند ماه پیش در بحبوحه احساس شکست و ناامیدی از عدم پیشرفت در تلاش‌هایش برای عضویت در اتحادیه اروپا، درخواست پیوستن به گروه بریکس را ارائه کرده است.

در حالیکه وزارت خارجه ترکیه و منابع ریاست جمهوری این کشور از توضیح در این باره خودداری کرده‌اند، منابع خبری نزدیک به دولت اردوغان تصریح کردند: این تلاش‌های ترکیه تا حدود زیادی نتیجه اختلاف نظر با سایر اعضای ناتو است چرا که ترکیه روابط نزدیک خود را با روسیه پس از حمله به اوکراین در سال 2022 حفظ کرده است.

از سوی دیگر، اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی سخنرانی اخیر خود در استانبول اعلام کرد: اگر ترکیه روابط خود را همزمان با شرق و غرب بهبود بخشد، می‌تواند به کشوری قوی، مرفه، معتبر و موثر تبدیل شود زیرا هر روش دیگری غیر از این به نفع ترکیه نیست بلکه به آن آسیب می‌رساند.

گروه بریکس (BRICS) یک گروه بین‌المللی و مخفف پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است که در ابتدای سال جاری چهار کشور جدید شامل مصر، ایران، امارات و اتیوپی نیز به آن پیوسته‌اند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا