سیاسی

رویترز: امریکا به زودی پیشنهاد تازه‌ای برای آتش‌بس در غزه ارائه می‌کند

خبرگزاری «رویترز» گزارش داد که کاخ سفید تلاش می‌کند در روزهای آینده پیشنهاد جدیدی را برای آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های در دست حماس ارائه دهد.

میدل ایست نیوز: خبرگزاری «رویترز» به نقل از دو مقام امریکایی، دو منبع امنیتی مصر و یک مقام آگاه دیگر گزارش داد که کاخ سفید تلاش می‌کند در روزهای آینده پیشنهاد جدیدی را برای آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های در دست حماس ارائه دهد.

به گزارش العربیه، به گفته مقامات امریکایی، پیشنهاد جدید با هدف حل اختلافات عمده‌ای است که مذاکرات چند ماه گذشته اسرائیل و حماس را با بن‌بست مواجه کرده است.

یکی از مقامات دولت امریکا که نام او در این گزارش فاش نشده است به رویترز گفت که کشته‌ شدن 6 گروگانی که حماس در اختیار داشت و اجساد آنها اخیرا به رژیم صهیونیستی بازگردانده شد، دستیابی به آتش‌بس را پیچیده کرده است. او گفت: «همه ما فوریت را احساس می‌کنیم.»

او تاکید کرد که ویلیام برنز، رئیس سازمان «سیا» و مذاکره کننده ارشد ایالات متحده، سرپرستی گروه کوچکی از مقامات ارشد امریکایی شامل برت مک گورک، هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه، و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا، را بر عهده دارد که روی پیش‌نویس این توافق کار می‌کنند.

این مقام امریکایی همچنین به رویترز گفت: «یک باور بسیار قوی در میان مذاکره‌کنندگان وجود دارد که امکان رسیدن به آتش‌بس در حال از بین رفتن است.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه طی اظهاراتی گفت که نیروهای رژیم صهیونیستی باید کنترل کریدور مرزی صلاح‌الدین، که به محور «فیلادلفیا» معروف است، را حفظ کنند.

نتانیاهو در ادامه با اشاره به لزوم کنترل رژیم صهیونیستی بر «محور راهبردی فیلادلفیا» تاکید کرد که او «تسلیم فشارها» نخواهد شد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ضمن برشمردن 4 هدف اعلام شده جنگ غزه، شامل نابودی حماس، بازگرداندن گروگان‌ها، خنثی‌سازی تهدیدهای غزه در آینده و تضمین بازگشت امن ساکنان شمال اراضی اشغالی فلسطین تاکید کرد که کریدور مرزی فیلادلفیا روزنه تامین سلاح و تنفس برای احیای حماس است و با کنترل اسرائیل بر آن 3 هدف از 4 هدف جنگ تامین خواهد شد و دولت او ملزم به تسلط بر آن منطقه مرزی است.

رویترز به نقل از منبع آگاه آمریکایی خود نوشت: «این مساله طرف‌های میانجی را در وضعیت دشواری قرار داده است. اگر اسرائیل در محور فیلادلفیا بماند، مصر و حماس با هیچ توافقی موافقت نمی‌کنند.»

منابع مصری به رویترز گفتند که امریکا در حال تغییر «رویکرد مشورتی»، به تلاش برای «تحمیل» طرح آتش‌بس به حماس و اسرائیل است.

منبع
العربیه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا