اجتماعیاقتصادیسیاسیمقالاتنگاه خاورمیانه

عربستان در پی الگوبرداری از چین برای تبدیل شدن به قطب بازی‌های رایانه‌ای

ورود عربستان سعودی به بازار بازی‌های «تریپل ای» احتمالاً به همان اندازه که ورود چین به این صنعت جنجال‌برانگیز بود، با انتقادات منفی مشابهی همراه خواهد بود.

میدل ایست نیوز: ماه گذشته، چین با انتشار فیلم فوری ساخت بازی تاریخی «افسانه سیاه: ووکونگ» را اعلام کرد.
افسانه سیاه: ووکونگ یک بازی ویدئویی است که توسط استودیوی مستقل چینی گیم ساینس، با الهام از رمان کلاسیک سده ۱۶ میلادی ساخته شده است. بازیکنان کنترل سون ووکونگ (که به شاه میمون معروف است) چهره افسانه‌ای اسطوره‌های چینی را به دست می‌گیرند، تا با مجموعه‌ای از دشمنان با قابلیت تغییر شکل به حشرات پرنده یا هیولاهای غول‌پیکر به مبارزه بپردازد.

این بازی بر اساس رمان کلاسیک چینی، سفر به غرب، ساخته شده بود. با ساخت این بازی ویدئویی اولین حمله این‌چنین به بازی‌های تریپل ای (AAA) رقم خورد.

تنها در عرض سه روز، «افسانه سیاه: ووکونگ» رکوردها را شکست، بیش از 10 میلیون نسخه فروخت و در عرض دو هفته به 18 میلیون نسخه رسید و پیش‌بینی می‌شود به 30 میلیون برسد. این بازی همچنین به‌عنوان پربازیگرترین بازی تک نفره در پلتفرم آنلاین استیم لقب گرفت.

این بازی به‌عنوان یک مشارکت غیرغربی و غیر ژاپنی، قبل از عرضه با چالش‌های زیادی روبه‌رو شد.

علی‌رغم این چالش‌ها، «افسانه سیاه: ووکونگ» مورد استقبال قرار گرفته و به گفته بسیاری از منتقدان و گیمرها، این یکی از مدعیان جایزه بهترین بازی سال (GOTY) است.

با در نظر گرفتن این موضوع، عربستان سعودی می‌تواند موفقیت چین در این حوزه را تکرار کند.

این کشور در تلاش است تا موفقیت‌های چین در صنعت بازی‌های ویدئویی را الگو قرار دهد، باوجود انتقادات مربوط به وضعیت حقوق بشر این پادشاهی به‌شدت در بازی‌های ویدئویی سرمایه‌گذاری می‌کند و قصد دارد به یک مرکز پیشرو در بازی‌های ویدئویی تبدیل شود.

نئوم، شهر آینده‌نگر محمد بن سلمان، بر آن است تا به مرکز اصلی بازی در منطقه تبدیل شود و نشان‌دهنده علاقه بن سلمان به بازی‌ها است. او به طور قابل‌توجهی در شرکت‌های بازی‌های ویدئویی جهانی سرمایه‌گذاری کرده است. ریاض به‌تازگی میزبان جام جهانی ورزش‌های الکترونیکی هم بود که به رونق گردشگری کمک کرد و استودیوهای کانادایی Artisan Studios قصد دارند اولین بازی تریپل ای منطقه خلیج‌فارس را تولید کنند. همچنین، عربستان در ژوئن بازی تریپل ای رایگان خود به نام Astra Nova را راه‌اندازی کرد.

ورود عربستان سعودی به بازار بازی‌های «تریپل ای» احتمالاً به همان اندازه که ورود چین به این صنعت جنجال‌برانگیز بود، با انتقادات منفی مشابهی همراه خواهد بود. مسائلی مانند حقوق زنان، آزادی بیان و دیگر نگرانی‌های حقوق بشری احتمالاً توسط منتقدان در غرب موردتوجه قرار خواهد گرفت. در مقابل، بازار بازی‌های تریپل ای در غرب، به‌ویژه در ایالات متحده، تحت‌تأثیر روایت‌هایی است که غالباً خشونت، جرم و افراط‌های اجتماعی را ستایش می‌کند.

در حال حاضر، عربستان سعودی از مزیت خاصی نسبت به رقبای منطقه‌ای خود در زمینه قدرت نرم بازی برخوردار است. برخلاف دیگر قدرت‌های منطقه‌ای که به اشکال سنتی نفوذ مانند دین و گردشگری وابسته‌اند، عربستان سعودی تحت رهبری محمد بن سلمان به طور استراتژیک در موقعیتی قرار دارد که بتواند از بازار پرسود بازی‌های رایانه‌ای بهره‌برداری کند. به‌ویژه اینکه سیستم‌های سنتی و قدیمی‌تر در کشورهای رقیب ممکن است به طور کامل چگونگی نفوذ روزافزون بازی در فرهنگ و سیاست جهانی را درک نکنند.

باتوجه‌به اینکه تعداد کشورهایی که در حال بررسی گیمینگ در برنامه‌ریزی سیاست‌های داخلی و خارجی خود هستند و همچنین از بازی‌ها به‌عنوان ابزاری برای قدرت نرم و تبلیغات استفاده می‌کنند روبه‌افزایش است، آرزوی عربستان برای تبدیل‌شدن به یک قطب بازی منطقه‌ای آن را در موقعیتی برتر قرار می‌دهد.

منبع
Middle East Monitor

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا