اجتماعیسیاسی

برنامه سازمان ملل برای بازگرداندن 30 هزار آواره سوری از لبنان

سازمان ملل ضمن اشاره به وجود «تغییر مثبت» در برخورد سوریه با پرونده بازگشت آواره‌های سوری از لبنان، از طرح خود برای بازگرداندن داوطلبانه 30 هزار نفر از این آوارگان در دوره پیش‌رو خبر داد.

میدل ایست نیوز: سازمان ملل ضمن اشاره به وجود «تغییر مثبت» در برخورد سوریه با پرونده بازگشت آواره‌های سوری از لبنان، با وجود هشدارهای سازمان‌های حقوق بشری، از طرح خود برای بازگرداندن داوطلبانه 30 هزار آواره سوری به کشور از لبنان در دوره پیش‌رو خبر داد.

به گزارش العربی الجدید، روویندرینی منکدیولا، دستیار کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR)، در دیدار عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان تصریح کرد: این کمیساریا در حال تلاش برای بازگرداندن 30 هزار آواره سوری به طور داوطلبانه از لبنان به سوریه در ایام آتی است.

بو حبیب این مقام سازمان ملل را به ادامه این روند تشویق کرد به ویژه آنکه بنا بر اعلام وی، مناطق زیادی از سوریه برای بازگشت آواره‌ها به کشور امن است.

اما این اظهارات با مخالفت شدید فضل عبدالغنی، رئیس شبکه حقوق بشر سوریه روبه‌رو شد که تاکید می‌کند سوریه مطلقاً رفتار جنایتکارانه خود را تغییر نداده است.

عبدالغنی بیان کرد: «ما نهاد ملی هستیم و نقش ما نظارت بر کار سازمان ملل است نه تسلیم در برابر آن. در صورتی که استانداردهای سازمان ملل و تحقیقات آن با آنچه که ما انجام می‌دهیم یکسان باشد، این امری مثبت و به این معناست که راه ما یکی است».

وی ادامه داد: «اما اگر این استاندارد‌ها با ما یکی نباشد، نقش ما توصیه دادن به سازمان ملل و فشار بر این نهاد برای ارائه توضیحات است. سازمان ملل ممکن است دیدگاه کامل یا توانایی دستیابی به اطلاعات را نداشته باشد در صورتی که ما تیمی بزرگتر و امکانات بیشتری در اختیار داریم. تخصص ما مستندسازی تجاوزات در سوریه است و به عنوان رئیس شبکه حقوق بشر سوریه با اظهارات دستیار کمیساریای حقوق بشر مخالفم».

رئیس شبکه حقوق بشر سوریه، افزود: «صحبت درباره بازگشت آوارگان سوری به کشور صحبتی نادرست و مخالف با قانون بین‌المللی است و بازگرداندن داوطلبانه آوارگان در شرایط کنونی به معانی قرار دادن آن‌ها در معرض خطر شکنجه، ناپدیدشدن اجباری و شاید قتل است».

کمیته تحقیقات بین‌المللی در مورد سوریه، در مخالفت با عملیات بازگرداندن آوارگان سوری که دولت لبنان در ماه‌های گذشته انجام داده است، تاکید کرد این کشور همچنان برای بازگرداندن آوارگان امن نیست.

یوهان ارکسون، سخنگوی کمیته وابسته به سازمان ملل توضیح داده بود که موضع این کمیته روشن و دائمی است. سوریه همچنان برای بازگشت آوارگان ناامن است و شهروندان همچنان از فقدان حاکمیت قانون و ناامنی رنج می‌برند. این کشور شاهد موج خشونت بی‌سابقه‌ای است که طی 4 سال به خود ندیده است.

در همین راستا داده‌های کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان حاکی از آن است که 19 هزار و 729 پناهنده سوری از آغاز سال جاری به کشور خود باز گشته‌اند که در مقایسه با سال گذشته با بازگشت 38 هزار پناهنده، کاهش یافته است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا