خبر اولسیاسی

درخواست السودانی برای حمایت یکپارچه جهان اسلام از تشکیل کشور مستقل فلسطینی

نخست وزیر عراق طی سخنانی در مراسم سالروز میلاد پیامبر اکرم (ص) خواستار موضع‌گیری شرافتمندانه جهان اسلام در ایستادگی کنار ملت فلسطین و دفاع از حقوق آنان برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی شد.

میدل ایست نیوز: محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق طی سخنانی در مراسم سالروز میلاد پیامبر اکرم (ص) در مسجد جامع «‌ام القری» در شهر بغداد پایتخت این کشور، ضمن تبریک این میلاد با سعادت به ملت عراق و امت اسلام، خواستار موضع‌گیری شرافتمندانه جهان اسلام در ایستادگی کنار ملت فلسطین و دفاع از حقوق آنان برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، السودانی در این سخنرانی ابتدا گفت: فرستادن نوری در قالب و تجسم انسان، از فضل و لطف خداوند به اعراب و همه مسلمانان و حتی به تمام جهان است. رسول گرامی ما محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) نور بزرگی است که این نور در کودکی فروغ یافت و در پاک‌ترین نقطه زمین یعنی مکه مکرمه بزرگ شد.

نخست وزیر عراق تصریح کرد: ما باید خود را به کتاب خداوند و سنت پیامبر عظیم الشأن مجهز کنیم تا خویش و جوامع خویشتن را از خطرات و شرارت‌ها حفظ کنیم. آنچه که ما امروز بدان نیاز داریم؛ تا همه ارزش‌های اصیل را بازیابی کنیم و بتوانیم جوامع را در برابر رفتارهای مشکوکی که نظام اخلاقی ما را تهدید می‌کند، محافظت کنیم.

السودانی در سخنان خود با تاکید بر طرح پیامبر اکرم (ص) برای انسان‌سازی بر اساس معنویات و ساختن زندگی برای او از طریق تشکیل حکومتی عادلانه خاطر نشان کرد: ما باید به یاد داشته باشیم که مسئولیت‌هایمان چه به عنوان یک مسئول و چه شخصیت مذهبی و اجتماعی، مشارکت در ساختن این کشور است ضمن آنکه انتظار داریم روحانیت و سایر شخصیت‌های اجتماعی با انتقاد سازنده، ارزیابی مثبت، تشویق و حمایت‌های خویش از مسئول اداره جامعه در انجام وظایف محوله حمایت کنند.

وی با اشاره به اصل حقوق شهروندی و توجه به این حقوق در برنامه‌های ارائه شده توسط دولت و مسیر روشن انجام اصلاحات و میزان موفقیت‌های به دست آمده، تاکید کرد: با قدرت و استواری انجام خدمت برای مردم ادامه خواهیم داد زیرا بر این باوریم که این موضوع، اولین هدف پس از رضایت خداوند متعال است.

السودانی در ادامه صحبت‌های خود به تحولات فلسطین اشاره کرد و گفت: بیش از 10 ماه است که مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین در معرض جنگ و نسل‌کشی نظامیان جنایتکار و اشغالگر رژیم صهیونیستی قرار دارند و این رژیم، هولناک‌ترین روش‌های کشتار، تخریب و تجاوز را علیه غیرنظامیان به کار گرفته است و همه این کارها را در برابر دیدگان جهانیان و تمامی سازمان‌ها، نهاد‌ها انجام می‌دهند و قدرت‌های بزرگ نیز سکوتی مرگبار پیشه کرده‌اند، بدون اینکه کوچکترین احساس مسئولیت انسانی و اخلاقی داشته باشند.

نخست وزیر عراق ادامه داد: آنچه که امروز انجام آن برای ما مطلوب است این خواهد بود که همه ما مسلمانان و عرب‌ها موضعی شرافتمندانه در راستای پیروزی فلسطینیان و دستیابی آن‌ها به حقوقشان در تشکیل یک کشور مستقل در اراضی فلسطین به پایتختی قدس اتخاذ کنیم.

وی خاطر نشان کرد: مسأله فلسطین ایجاب می‌کند که ما در راه تحقق مسائل سرنوشت‌ساز خویش متحد باشیم چرا که ملاحظه می‌کنیم چگونه عوامل و حامیان این رژیم غاصب، بر باطل خویش متحد هستند، اما متأسفانه ما بر حق خویش متفرق هستیم.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا