خبر اولسیاسی

تاکید السودانی بر استقبال عراق از شراکت در پروژه جاده توسعه

نخست وزیر عراق در یک سمینار تاکید کرد که عراق از شراکت مثبت با همه کسانی که تمایل به مشارکت در پروژه جاده توسعه دارند، استقبال می‌کند.

میدل ایست نیوز: محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق امروز شنبه در یک سمینار و جلسه هم اندیشی و گفت وگو در بغداد تحت عنوان «جاده توسعه، فرصت‌ها و توسعه» با حضور جمعی از کارشناسان اقتصادی، سرمایه گذاران، تاجران و رسانه‌ها شرکت کرد.

براساس بیانیه نخست وزیری عراق، السودانی در این سمینار به لزوم تشدید بررسی‌ها درخصوص دو پروژه بندر بزرگ فاو و جاده توسعه عراق و فرصت‌هایی که ایجاد می‌کنند، اشاره کرد و گفت که این دو پروژه، دروازه اساسی رشد اقتصادی در عراق و منطقه و پایه و اصل مهم توسعه اقتصاد غیر نفتی به شمار می‌روند.

نخست وزیر عراق تاکید کرد که توافق چهارجانبه میان عراق، ترکیه، قطر و امارات، محور اجرای پروژه جاده توسعه است اما این پروژه از شراکت مثبت با همه کسانی که تمایل به مشارکت در این تلاش توسعه‌ای بین‌المللی دارند، استقبال می‌کند.

وی اشاره کرد که اقتصاد جهانی امروز مبتنی بر گذرگاه‌های اساسی برای تجارت، سازندگی و انسجام و تکامل است و پروژه جاده توسعه محور مهمی از این گذرگاه‌های بین‌المللی است.

نخست وزیر عراق بیان کرد که شهرک‌های صنعتی در طول این جاده از شهرک صنعتی فاو برپا می‌شوند و عراق را از کشوری محبوس در مسیرهای تجاری و صنعتی به کشوری آزاد از طریق مشارکت در توسعه تاثیر دریایی عراق و افزایش اهمیت بنادر آن و در راس آن بندر بزرگ فاو تبدیل می‌کند.

در این سمینار، محور‌های متعددی درخصوص پروژه استراتژیک جاده توسعه از جمله امکان سنجی اقتصادی، توسعه پروژه که یکی از روند‌های آتی اقتصاد عراق به شمار می‌رود، چگونگی انتقال عراق و تبدیل شدن به بازیگر اساسی جدیدی در حوزه باربری و حمل و نقل بین‌المللی بررسی شد.

این جلسه هم اندیشی به بررسی هزاران فرصت شغلی پروژه جاده توسعه و سازوکار‌های توسعه شراکت با بخش خصوصی و چالش‌های شراکت میان دولت و بخش خصوصی پرداخت.

منبع
نخست وزیری عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا