اجتماعیخبر اول

عراق با مواد مخدر مبارزه می‌کند/ پیشرفت در برنامه‌های ترک اعتیاد و درمان معتادان

عراق از پیشرفت در برنامه‌های ویژه ترک مواد مخدر و درمان معتادان پس از آن خبر داد که دو هزار مصرف‌کننده مواد مخدر موفق به ترک اعتیاد و درمان شدند.

میدل ایست نیوز: عراق از پیشرفت در برنامه‌های ویژه ترک مواد مخدر و درمان معتادان پس از آن خبر داد که دو هزار مصرف‌کننده مواد مخدر موفق به ترک اعتیاد و درمان شدند.

به گزاش العربی الجدید، در پی ترک اعتیاد دو هزار مصرف کننده مواد مخدر و درمان آنها بر اساس آمار وزارت بهداشت عراق که روز شنبه منتشر شد، عراق از پیشرفت در برنامه‌های ویژه ترک اعتیاد و درمان معتادان خبر داد که اولین گام در نوع خود به شمار می‌رود.

این در حالی است که کمیته مبارزه با مواد مخدر و روانگردان‌ها در پارلمان عراق جزئیات این برنامه‌ها را اعلام کرده است.

پس از تشدید معضل مواد مخدر در عراق و گسترش آن در سال های اخیر، دولت عراق به برپایی کمپ‌ها و مراکز  اجباری برای ترک اعتیاد و درمان معتادان در برخی استان های کشور روی آورد که این اقدام با هدف درمان آنها به جای زندان پس از دستگیری صورت می‌گیرد.

عراق با مواد مخدر مبارزه می‌کند

این طرح(ترک اعتیاد و درمان معتادان) که عراق برای اولین بار آن را تجربه می کند، در آغاز با دشواری‌های زیادی روبرو شده است.

حضور در این کمپ‌ها و مراکز پس از آن اجباری شد که بیشتر معتادان به سبب ترس از نوع نگاه جامعه، حاضر به رفتن به این مراکز نشدند و تنها عده اندکی از آنها خود را به این مراکز معرفی می‌کردند.

بر اساس بیانیه وزارت کشور عراق، اداره کل مبارزه با مواد مخدر از ترک اعتیاد و درمان دو هزار معتاد و مصرف کننده مواد مخدر پس از تکمیل برنامه‌های ویژه درمان در مراکز بازپروری معتادان در اداره کل مبارزه با مواد مخدر خبر داد.

این بیانیه افزود که موفقیت تجربه افتتاح مراکز بازپروری پس از موافقت محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق و در پی پیشنهاد عبدالامیر الشمری وزیر کشور محقق شد به ویژه آنکه تمام اطلاعات و داده‌های آنها در اداره کل مبارزه با مواد مخدر ثبت می‌شود و وضعیت آنها با توجه به دستور احمد الزرکانی رئیس اداره کل مبارزه با مواد مخدر به شکل دوره‌ای با هدف تضمین سلامت آنها از نظر امنیتی و بهداشتی پیگیری می‌شود.

مدیحه الموسوی عضو کمیته مبارزه با مواد مخدر و روانگردان‌ها در پارلمان عراق به العربی الجدید گفت که برنامه‌هایی برای ترک اعتیاد که برخی درمانی و برخی روانکاوی است، اجرا می‌شود و تیم‌های پزشکی متخصص،اوضاع بهداشتی و میزان اعتیاد افراد به مواد مخدر را زیر نظر دارند و داخل مراکز بازپروری معتادان، آزمایشگاه‌های مخصوص و مطب‌های بهداشتی متنوعی دایر شده‌اند که به انجام آزمایش‌های دوره‌ای معتادان می‌پردازند.

وی از رفتار درمانی شناختی در ترک اعتیاد خبر داد که شامل سخنرانی روزانه و نیز انجام ورزش‌های روزانه و مطالعه برای معتادان و نیز سخنرانی‌های مذهبی و آگاهی‌بخشی کمک زیادی به معتادان برای ترک اعتیاد می‌کند به ویژه اینکه هر روز آزمایش‌هایی برای بررسی سطح اعتیاد در خون که با کاهش چشمگیر پس از ورود به کمپ‌های ترک اعتیاد همراه بوده، انجام می‌شود.

نماینده پارلمان عراق خاطر نشان کرد : کسانی که وارد این کمپ‌ها می‌شوند، تنها پس از ترک و درمان کامل این مراکز را ترک می‌کنند و پس از آن دوباره به آغوش جامعه عراق باز می‌گردند و پس از خروج از کمپ هم وضعیت بهداشتی آنها زیر نظر خواهد بود و پیگیری خواهد شد.

وی از افزایش چشمگیر ورود داوطلبانه و نه اجباری معتادان به این مراکز بازپروری خبر داد و افزود طی روزهای آینده، ترک اعتیاد و درمان گروه جدیدی از معتادان اعلام خواهد شد.

العربی الجدید در ادامه گزارش خود آورده است: مواد مخدر از مهمترین چالش‌های پیش روی جامعه عراق به شمار می‌رود به ویژه اینکه در برهه اخیر خرید و فروش آن به شکل خطرناکی گسترش یافته و عراق به گذرگاه این مواد از ایران به سمت برخی کشورهای عربی تبدیل شده است.

در سال‌های پس از اشغال عراق در سال 2003 توسط امریکا، عراق به یکی از کشورهایی تبدیل شد که مصرف مواد مخدر به سرعت در آن گسترش یافت، این مواد از مرزها با ایران و اخیرا از سوریه قاچاق می‌شود.

قبلا بر اساس قانون عراق، حکم اعدام با چوبه دار درباره قاچاقچیان مواد مخدر اجرا می‌شد، ولی پس از اشغال(حمله امریکا در سال 2003) مجازات اعدام لغو شد و به جای آن مجازات زندان که به بیست سال می‌رسد، جایگزین شد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا