خبر اولمقالاتنگاه خاورمیانه

تاثیر اجلاس مشترک شورای همکاری و اتحادیه اروپا بر همکاری راهبردی دو طرف چه خواهد بود؟

اجلاس قریب الوقوع کشورهای شورای همکاری و اتحادیه اروپا که قرار است در 16 اکتبر در بروکسل برگزار شود، فرصت مهمی برای تقویت همکاری راهبردی میان دو طرف در زمینه‌های متعدد اقتصادی، سیاسی و امنیتی ایجاد می‌کند.

میدل ایست نیوز: ریشه‌های روابط میان کشورهای شورای همکاری و اتحادیه اروپا به دهه‌های پیشین بر می‌گردد و این روابط شاهد پیشرفت ملموسی در زمینه‌های مختلف بوده است.

به گزارش الخلیج آنلاین، در جنبه اقتصادی، اروپا شریک تجاری اصلی کشورهای شورای همکاری به شمار می‌آید به گونه‌ای که صادرات نفت و گاز این کشورها، به ویژه پس از آنکه قاره کهن تصمیم گرفت پس از جنگ مسکو با اوکراین، منابع انرژی روسیه را تحریم کند، به طور زیادی به پاسخ نیازهای انرژی اروپا کمک می‌کند.

در مقابل، کشورهای شورای همکاری از تکنولوژی و دانش‌های اروپا در بخش‌های زیرساختی، آموزشی، فناوری پیشرفته استفاده می‌کنند و رایزنی سیاسی میان دو طرف، نقش زیادی در مقابله با بحران‌های منطقه‌ای ایفا می‌کند.

مقدمات برگزاری اجلاس

اجلاس قریب الوقوع کشورهای شورای همکاری و اتحادیه اروپا، فرصت مهمی برای تقویت همکاری راهبردی میان دو طرف در زمینه‌های متعدد اقتصادی، سیاسی و امنیتی ایجاد می‌کند.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا در نهم سپتامبر جاری به کویت رفته و با مقامات کویتی در خصوص مقدمات برگزاری اولین اجلاس میان اتحادیه اروپا و کشورهای شورای همکاری که قرار است در 16 اکتبر در بروکسل برگزار شود، رایزنی کرد.

در پایان ماه اوت گذشته، میشل همچنین به قطر و عربستان سفر کرده و طی این سفرها در باره مقدمات اولین نشست میان اتحادیه اروپا و کشورهای شورای همکاری مذاکرات رسمی داشت.

رئیس شورای اروپا در سفر به عربستان در بیست و نهم اوت گذشته، با جاسم محمد البدیوی، دبیرکل سازمان شورای همکاری دیدار کرده و این اجلاس مشترک را «لحظه مهم سیاسی» توصیف کرد.

لوئیجی دی مایو، فرستاده اتحادیه اروپا به کشورهای عضو شورای همکاری پیشتر تصریح کرده بود اولین اجلاس میان دو سازمان منطقه‌ای ما با حضور رؤسای کشورها و دولت‌های دو طرف برگزار می‌شود که این مسأله، نشان دهنده اوج سطح راهبردی همکاری میان دو طرف است.

انتظار می‌رود که موارد اصلی در دستورکار این اجلاس، علاوه بر بررسی مسائل مربوط به تحولات فناوری به ویژه بخش دیجیتال، شامل اقدامات در حوزه محیط زیست و انتقال به سمت انرژی سبز شود.

این مذاکرات همچنین به مسائل بازرگانی و سرمایه‌گذاری و تقویت روابط میان ملت‌ها از جمله تسهیلات ویزا، چالش‌های ژئوپلیتیک متعدد به ویژه موارد مربوط به خاورمیانه و جنگ اوکراین خواهد پرداخت.

اهمیت این اجلاس

ابراهیم دشتی، پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی کویتی گفت اجلاس قریب الوقوع، اهمیت زیادی دارد چرا که دو طرف دارای وزنه جهانی یعنی اتحادیه اروپا و شورای همکاری را در کنار هم جمع خواهد کرد چرا که شورای همکاری برای اقتصاد و صنعت جهانی بسیار مهم و اتحادیه اروپا نیز از لحاظ نظامی، سیاسی و اقتصادی یک قدرت جهانی است.

وی تصریح کرد زمانی که میان دو نهاد همکاری باشد، قطعا مثمر ثمر خواهد بود خصوصا اگر در سایه اوضاع بی‌سابقه جهان به ویژه جنگ «اسرائیل» در غزه، از چند جنبه جامع باشد.

دشتی خاطر نشان کرد جهان به سمت چند قطبی بودن حرکت می‌کند که این مستلزم آن است کشورهای شورای همکاری در درجه اول، به منافع خود فکر کنند و این مصلحت مستلزم توازن روابط با امریکا و غرب از یک طرف و با روسیه و چین از طرفی دیگر است.

وی بر این باور است که این و دیگر مسائل مختلف کم اهمیت مانند آب و هوا در این اجلاس بررسی شود و کشورهای شورای همکاری باید از تجربه اروپا استفاده کنند به ویژه آنکه جهان عرب از افزایش آلودگی، بیابان‌زایی و تغییرات اقلیمی رنج می‌برند.

این پژوهشگر کویتی در ادامه به اهمیت همکاری در زمینه تکنولوژی و بهره‌مندی از تکنولوژی اروپا، تحول دیجیتال و بازرگانی الکترونیک، سرمایه گذاری‌های متقابل اشاره و بیان کرد که این کشورها باید در خاورمیانه سرمایه گذاری کنند چرا که  کشورهای این منطقه در سایه ثبات سیاسی، برای این امر آماده شده‌اند.

دشتی در ادامه ابراز امیدواری کرد کشورهای شورای همکاری در این اجلاس که فرصتی برای کشورهای شورای همکاری و کشورهای خاورمیانه به شمار می‌آید، در دستیابی به دستاوردهایی برای منطقه و ملت‌های آن موفق شوند.

تاثیرات زیاد این اجلاس

قحطان الشرقی، نویسنده و تحلیلگر سیاسی می‌گوید شکی نیست که این اجلاس در ژئوپلیتیک کشورهای منطقه تاثیر خواهد داشت چرا که اهمیت این اجلاس در این است که اولین اجلاس میان کشورهای شورای همکاری با کشورهای اتحادیه اروپا به شمار می‌آید.

الشرقی در خصوص نتایج مورد انتظار این اجلاس بر این باور است که ممکن است توافق‌های شراکتی میان دو طرف ناشی از تمایل زیاد چه از جانب کشورهای شورای همکاری یا اتحادیه اروپا وجود داشته باشد.

وی بیان کرد که این همکاری منجر به نوعی از ثبات در منطقه خواهد شد و در کوتاه مدت و بلند مدت، تفاهم‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی در سطح تسهیل سفرها و ویزاها میان کشورهای شورای همکاری و اتحادیه اروپا و عبور از بسیاری از موانع وجود خواهد داشت.

این نویسنده به وجود شباهت میان کشورهای شورای همکاری و اتحادیه اروپا از لحاظ اقتصاد و ثروت و درآمد ملی و تمایل کشورهای شورای همکاری به استفاده از استانداردهای اتحادیه اروپا در بخش ارتباطات، کار آفرینی، کارخانه‌ها و غیره اشاره کرد.

الشرقی باور دارد که این اجلاس در سایه وجود اقتصاددانان بزرگ کشورهای شورای همکاری و اتحادیه اروپا، آینده اقتصادی، امنیتی، سیاسی و نوعی از ائتلاف میان دو طرف را رقم خواهد زد که می‌تواند علاوه بر تقویت فرصت سرمایه گذاری در برپایی مناطق آزاد، احداث کارخانه‌ها و ایجاد پروژه‌های بزرگ نقش داشته باشد.

روابط شورای همکاری و اتحادیه اروپا

کشورهای شورای همکاری از روابط تجاری و اقتصادی عمیقی با اتحادیه اروپا بر اساس همکاری و شراکت راهبردی، برخوردارند.

کشورهای شورای همکاری منابع هیدروکربنی را در اختیار اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی کالا‌های وارداتی، حمایت فنی و پروژه‌های توسعه‌ای را در اختیار کشورهای شورای همکاری قرار می‌دهند.

اتحادیه اروپا با شورای همکاری از منظر نیروی مذاکراتی تاثیرگذار و بر اساس تکامل اقتصادی پیشرفته که این شورا در 6 دهه گذشته به دست آورد است، تعامل می‌کند.

در سال 2022، کشورهای اتحادیه اروپا پس از چین، به دومین شریک تجاری کشورهای شورای همکاری تبدیل شدند و 15.8 درصد از مجموع تجارت کشورهای شورای همکاری را به خود اختصاص دادند در حالی که میزان تجارت کشورهای اتحادیه اروپا با کشورهای شورای همکاری 12.3 درصد بوده است.

جنگ روسیه و اوکراین در افزایش ارزش مبادلات تجاری دو طرف در سال 2022 نقش داشته و آن را به 186 میلیارد دلار رساند که در سال 2021، 124 میلیارد دلار بوده است.

عربستان مهم‌ترین کشور در میان کشورهای عضو شورای همکاری دارای روابط تجاری با کشورهای اتحادیه اروپا به شمار می‌آید.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا