خبر اولسیاسی

نگاهی به برخی مفاد درز کرده به رسانه‌ها از ابتکار آتش‌بس در لبنان

طرح و ابتکار جدید برقراری آتش‌بس میان حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی در حالی با همکاری امریکا، فرانسه، مصر و قطر ارائه شده است که برخی از تحلیلگران بر این باورند که واشنگتن اگرچه در ظاهر خواستار راه حل است، اما در عمل با پیشبرد طرح‌های تل آویو در جنوب لبنان همراه است.

میدل ایست نیوز: ابتکار جدید برقراری آتش‌بس میان حزب الله و رژیم صهیونیستی که شب گذشته در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد کلید خورد به احتمال زیاد به گونه‌ای تنظیم شده است که در صورت مخالفت دبیر کل حزب الله لبنان با این ابتکار، دست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را برای تهاجم زمینی به لبنان باز بگذارد و در واقع به این حمله مشروعیت بخشد.

به گزارش الجزیره، مهم‌ترین جزئیات و پیشنهادهای طرح آتش‌بس موقت که به ابتکار امریکا و فرانسه و شرکای عرب آنها یعنی مصر و قطر ارائه شده، امتناع اسرائیل از تهاجم زمینی به لبنان و خودداری حزب الله از اعزام نیرو به جنوب این کشور است. این در حالی است که حزب الله لبنان تاکید دارد هرگونه طرح و ابتکار درباره برقراری آتش‌بس باید مرتبط با جبهه غزه و توقف حملات به این منطقه باشد در حالیکه نخست وزیر اسرائیل به دنبال جداسازی این موضوع و تضعیف زیرساخت‌های تسلیحاتی حزب الله است.

روزنامه «اسرائیل الیوم» نیز به نقل از یک منبع سیاسی که خواست نامش فاش نشود، نوشت: اسرائیل تمایل خود را برای مذاکره به منظور برقراری آتش بس موقت اعلام کرده است، هرچند ارزیابی این رژیم مبتنی بر اندک بودن شانس موفقیت ابتکار امریکایی-فرانسوی است.

رسانه‌های غربی و رژیم صهیونیستی جزئیاتی از طرح و ابتکار امریکا برای کاستن از تنش بین این رژیم و حزب‌الله لبنان را فاش کردند اگرچه مقامات و صاحب‌نظران درباره احتمال دستیابی به توافق قریب الوقوع تردید دارند.

به گزارش الجزیره، آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام لبنانی اعلام کرد تلاش‌های جدی به رهبری واشنگتن برای پایان دادن به درگیری‌ها و دستیابی به یک آتش‌بس موقت چهار هفته‌ای در حال انجام است.

در همین حال روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مذاکره‌کنندگان عرب، ضمن تایید این تلاش‌ها نوشت واشنگتن در حال اجرای طرحی برای توقف جنگ و برقراری آتش بس به مدت چهار هفته با کمک شرکای خود مانند مصر و قطر است.

از سوی دیگر روزنامه فایننشال تایمز به نقل از یک منبع دیگر گزارش داد امریکا و فرانسه در حال آماده شدن برای درخواست آتش‌بس موقت هستند، اما حزب الله لبنان خواستار انجام اصلاحاتی در طرح آتش‌بس شده است.

سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل نیز در این زمینه به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد هرگونه توافق با حزب الله باید شامل مواردی در خصوص نبرد غزه باشد و قرار است این طرح به زودی به اسرائیل و حزب الله ارائه شود.

با این حال، یک مقام امریکایی به روزنامه نیویورک تایمز گفت: هنوز هیچ موافقت یا تایید یا حتی تمایلی از جانب بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله با توقف درگیری و برقراری آتش بس موقت دیده نشده است.

شبکه بلومبرگ نیز در این باره به نقل از مقامات غربی اعلام کرد، تضمینی برای موفقیت تلاش‌های امریکا و فرانسه برای برقراری آتش‌بس میان حزب الله و اسرائیل وجود ندارد.

این منبع تاکید کرد: در میان پیشنهادهای ارائه شده برای آتش‌بس، امتناع اسرائیل از تهاجم زمینی و خودداری حزب الله از اعزام نیرو به جنوب لبنان مورد اشاره قرار گرفته است.

روزنامه «اسرائیل الیوم» نیز به نقل از یک منبع سیاسی که خواست نامش فاش نشود، نوشت: اسرائیل تمایل خود را برای مذاکره به منظور برقراری آتش‌بس موقت اعلام کرده است هرچند ارزیابی این رژیم مبتنی بر اندک بودن شانس موفقیت ابتکار امریکایی-فرانسوی است.

این منبع سیاسی تصریح کرد: اگر حسن نصرالله از پذیرش طرح آتش‌بس موقت خودداری کند، ممکن است این مساله به اسرائیل برای تعمیق عملیات نظامی در لبنان مشروعیت بخشی کند.

«اسرائیل الیوم» در ادامه تاکید کرد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به «ران درمر» وزیر امور راهبردی این رژیم اجازه داده است تا دولت امریکا را در جریان آمادگی اسرائیل برای مذاکره در مورد آتش‌بس در لبنان قرار دهد.

از سوی دیگر، شبکه «ای بی سی» نیز به نقل از مقامات امریکایی گزارش داد تل آویو نشان داده است که قصد دارد طرح‌های نبرد علیه حزب‌الله را پیش ببرد و اگرچه واشنگتن خواستار راه حلی بین دو طرف شده است، اما از سوی دیگر و به احتمال زیاد درباره احتمالات وقوع یک جنگ همه‌جانبه نیز تسلیم شده است.

گفتنی است حملات هوایی گسترده اسرائیل از دوشنبه گذشته به لبنان تاکنون منجر به شهادت بیش از 600 نفر و مجروح شدن 2 هزار نفر دیگر و تخریب بسیاری از مناطق مسکونی و زیرساخت‌ها شده است.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا