سیاسی

امضای بیانیه مشترک سوریه و روسیه در باره راه‌های مقابله با اقدامات اجباری یک طرفه

وزرای خارجه سوریه و روسیه ضمن بررسی روابط دو جانبه به ویژه در زمینه اقتصادی، بیانیه مشترک در باره راه‌های مقابله و کاهش آثار منفی اقدامات اجباری یک طرفه را امضا کردند.

میدل ایست نیوز: بسام صباغ، وزیر خارجه سوریه و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با یکدیگر دیدار و روابط دو جانبه به ویژه در زمینه اقتصادی را بررسی و به اهمیت برگزاری نشست‌های کمیته مشترک دولتی میان دو کشور در نزدیک ترین زمان ممکن اشاره کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، صباغ و لاوروف در نیویورک تلاش‌های مشترک دو کشور در چارچوب سازمان ملل و دیگر سازمان‌های چند جانبه برای مقابله با تلاش‌های جمعی غرب برای تضعیف مفاد منشور سازمان ملل متحد را بررسی کردند.

دو طرف همچنین در باره وضعیت جاری خاورمیانه در سایه تنش اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان و تجاوزات مداوم به اراضی سوریه در کنار تداوم جنگ علیه ملت فلسطین گفت‌وگو کردند.

در همین راستا دیدگاه‌های وزرای خارجه سوریه و روسیه در باره ضرورت پایبندی کامل به اصول قانون بین‌المللی و مفاد و اصول منشور سازمان ملل و احترام به حاکمیت، یکپارچگی و تمامیت ارضی کشورها در یک راستا بوده است.

صباغ و لاوروف در ادامه بیانیه مشترک در باره راه‌های مقابله و کاهش آثار منفی اقدامات اجباری یک طرفه را با تاکید بر اینکه توسل هر کشور به اقدامات امری غیر قانونی و با منشور سازمان ملل و مفاد قانون بین‌المللی در تعارض است، به امضا رساندند.

در این بیانیه از کشورها خواسته شده تا از اتخاذ، صدور یا تحمیل اقدامات اجباری یک طرفه که مانع از تحقق کامل توسعه اقتصادی و اجتماعی به ویژه در کشورهای در حال توسعه می شود، خودداری کنند.

در این بیانیه خواسته شد تا نقشه راه کاهش وابستگی تجارت بین‌المللی به ارزهای ملی که ممکن است در اجرای اقدامات اجباری یک طرفه یا حمایت از تسلط پولی یک کشور خاص بر اقتصاد جهانی مورد استفاده قرار گیرد، تدوین شود.

در این بیانیه تاکید شد که اموال و دارایی‌های دولتی و خصوصی از جمله حساب‌های بانکی، اوراق قرضه، املاک و نیز مقرها و تاسیسات دیپلماسی و کنسولی از هر گونه بلوکه شدن، مصادره یا محدودیت ناشی از اجرای اقدامات اجباری یکطرفه مصون باشد.

منبع
سانا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا