سیاسی

ولیعهد کویت خواستار پایبندی عراق به توافقنامه خور عبدالله شد

ولیعهد کویت بر لزوم اتخاذ تدابیر فوری، قاطع و ملموس توسط عراق، برای رسیدگی به همه پرونده‌ها و مسائل باقی مانده بین دو کشور به ویژه تعیین مرزهای دریایی تاکید کرد.

میدل ایست نیوز: ولیعهد کویت در سخنرانی خود در هفتاد و نهمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل با تاکید بر لزوم تعیین کردن مرزهای دریایی و پایبندی به توافق‌نامه خور عبدالله از ایران نیز در خواست کرد تا روابط حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی کشورها را سرلوحه کار خود قرار دهد.

به گزارش الجریده، الشيخ مشعل الأحمد، ولیعهد کویت که به نمایندگی از شیخ صباح الخالد الصباح در اجلاس مجمع عمومی شرکت کرده بود، بر لزوم اتخاذ تدابیر فوری، قاطع و ملموس توسط عراق، برای رسیدگی به همه پرونده‌ها و مسائل باقی مانده بین دو کشور به ویژه تعیین مرزهای دریایی فراتر از نقطه (۱۶۲) و پایان دادن به پرونده اسرا و مفقودین و اموال کویت، از جمله بایگانی ملی این کشور، در چارچوب پیگیری‌های بین‌المللی و به طور خاص شورای امنیت تاکید کرد.

ولیعهد کویت بر لزوم پایبندی بغداد به توافقات دوجانبه مرتبط با جنبه‌های امنیتی و فنی گذرگاه کشتیرانی خور عبدالله و همچنین گفت‌وگو و تداوم آن به منظور ایجاد روابط امیدوارکننده و آینده‌ای روشن بر پایه تفاهم و درک متقابل تاکید کرد.

در عرصه منطقه‌ای نیز، ولیعهد کویت از ایران خواست تا اقدامات جدی برای اعتمادسازی به منظور آغاز گفت‌وگوها مبتنی بر احترام به کشورها و عدم مداخله در امور داخلی آن‌ها و تقویت و تحکیم قواعد بین‌المللی مرتبط با حسن همجواری انجام دهد.

ولیعهد کویت،  شورای همکاری کشورهای عربی را صدای حکمت عقلانیت و اعتدال و رکن اساسی ثبات و شکوفایی و رفاه در منطقه توصیف کرد و گفت: ما منتظر یک شورای امنیت جامع، شفاف، دموکراتیک و پاسخگو هستیم و معتقدیم با وجود استانداردهای دوگانه هیچ عدالتی برقرار نخواهد شد.

وی بر ضرورت بازخواست کسانی که مفاد منشور ملل متحد و اصول حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه را زیر پا می‌گذارند، تاکید کرد و افزود: تجدید همبستگی جهانی جز با اراده جدی سیاسی بین‌المللی برای اصلاح اتفاق نمی‌افتد، اما متأسفانه چنین اراده‌ای هنوز وجود ندارد.

منبع
الجریده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا