خبر اولسیاسی

چه شخصیت‌ها و نهادهای عراقی، شهادت دبیر کل حزب الله را تسلیت گفتند؟

مقامات و شخصیت‌های عراقی از همان لحظات نخست اعلام رسمی خبر شهادت دبیر کل حزب الله لبنان، شهادت او را تسلیت گفتند و بر موضع اصولی عراق در ایستادگی در کنار ملت فلسطین و لبنان تاکید کردند.

میدل ایست نیوز: روز گذشته شنبه 28 سپتامبر 2024 بود که ابتدا ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرد که حسن نصر الله، دبیرکل حزب الله لبنان را ترور کرده است اما چیزی نگذشت تا اینکه حزب الله لبنان در بیانیه‌ای رسماً این ادعا را تایید کرد و خبر از شهادت حسن نصر الله در پی حمله رژیم صهیونیستی داد.

به گزارش میدل ایست نیوز، مقامات و شخصیت‌های عراقی از همان لحظات نخست اعلام رسمی خبر شهادت حسن نصر الله، شهادت او را تسلیت گفتند.

بلافاصله پس از اعلام خبر شهادت، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق 3 روز عزای عمومی در عراق اعلام کرد و این در حالی است که پیشتر پارلمان عراق در جلسه خود خواستار اعلام عزای عمومی برای شهادت حسن نصر الله شده بود.

السودانی سپس در بیانیه‌ای جداگانه گفت که رژیم صهیونیستی با این حمله و به شهادت رساندن حسن نصر الله، از همه خطوط قرمز عبور کرد.

وی بر موضع اصولی عراق در ایستادگی در کنار ملت فلسطین و لبنان تاکید کرد.

عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق نیز در پیامی، ترور حسن نصر الله، دبیرکل حزب الله لبنان را به شدت محکوم کرد و شهادت نصر الله را به ملت لبنان، خانواده و دوستدارانش تسلیت گفت.

دفتر آیت الله العظمی سید علی سیستانی در نجف اشرف نیز در بیانیه ضمن تسلیت گفتن شهادت دبیرکل حزب الله لبنان، تاکید کرد که این شهید، نمونه رهبری کم نظیر در دهه‌های اخیر بود.

جنبش اراده در عراق نیز در بیانیه‌ای شهادت حسن نصر الله را تسلیت گفت و اعلام کرد که از شنیدن این خبر غافلگیر نشده است چرا که حسن نصر الله تنها شهادت شایسته‌اش بود.

حزب الدعوه الاسلامیه و ائتلاف عزم در پارلمان عراق نیز در بیانیه‌های جداگانه‌ای، شهادت حسن نصر الله را تسلیت گفتند.

سید عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در بیانیه‌ای ضمن تسلیت شهادت حسن نصر الله، تاکید کرد که این امت که عزم خود را از امام شهیدش امام حسین (ع) می‌گیرد، امتی زنده است که نمی‌میرد و مرگ آن را باز نمی‌دارد.

محسن المندلاوی، نائب رئیس اول پارلمان عراق نیز گفت که خون سید مقاومت و همه شهدا، امتداد فداکاری‌های پیامبران، ائمه و صالحان در نبرد‌های حق و باطل در طول زمان و تاکید بر عمق ایمان، ثبات و بصیرت است.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر نیز در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، با اینکه از صحنه سیاست در عراق کناره‌گیری کرده، 3 روز عزای عمومی اعلام کرد.

مجلس اعلای اسلامی عراق نیز با اعلام شهادت دبیرکل حزب الله لبنان، تاکید کرد که تاریخ و نسل‌ها، یاد شهید حسن نصر الله را جاودان خواهند کرد.

عبدالامیر الشمری، وزیر کشور، نعیم العبودی، وزیر آموزش عالی، احمد الاسدی، وزیر کار، عباس جبر المالکی، وزیر کشاورزی، محمد تمیم، وزیر برنامه ریزی، ایوان فائق جابرو، وزیر مهاجرت، طیف سامی، وزیر دارایی، هیام الیاسری، وزیر ارتباطات عراق و عبدالمطلب العلوی، استاندار بغداد، نیز شهادت دبیرکل حزب الله لبنان را تسلیت گفتند.

ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق، آیت الله شیخ بشیر النجفی، علی المؤید، رئیس سازمان رسانه و ارتباطات عراق، ائتلاف قوی الدولة در پارلمان عراق، چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه، قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل حق، دیوان وقف سنی، فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق و هادی العامری، رئیس سازمان بدر و ائتلاف فتح در پارلمان عراق از دیگر نهاد‌ها و شخصیت‌های عراقی بودند که شهادت حسن نصر الله را تسلیت گفتند.

همچنین اکرم الکعبی، دبیرکل جنبش النجباء، فالح الفیاض، رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق، دیوان وقف شیعی عراق، کتائب حزب الله عراق، ابو آلاء الولائی، دبیرکل کتائب سید الشهداء و عتبات نجف، کربلا و کاظمین، شهادت حسن نصر الله را تسلیت گفتند.

از اقلیم کردستان عراق نیز بافل طالبانی، رئیس اتحادیه میهنی کردستان، ضمن تسلیت شهادت حسن نصر الله، خواستار خویشتنداری برای جلوگیری از جنگی فراگیر در منطقه شد.

در اربیل اما هیچ یک از مقامات بلندپایه از جمله مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان عراق، مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم و نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، واکنشی به شهادت حسن نصر الله نشان ندادند و تنها نهاد ریاست اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای، شهادت حسن نصر الله را تسلیت گفت و فراکسیون حزب دموکرات کردستان در پارلمان عراق نیز ضمن هشدار نسبت به گسترش جنگ در منطقه، خواستار خویشتنداری شد.

برخی از استان‌های عراق شامل نجف، بابل، کربلا، میسان، دیوانیه، دیالی و ذی قار امروز یکشنبه را به مناسبت شهادت دبیرکل حزب الله لبنان تعطیل رسمی اعلام کردند.

منبع
میدل ایست نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا