خبر اولسیاسیمقالاتنگاه خاورمیانه

جزئیات دقیق ترور شهید سید حسن نصر الله

مؤسسه تحقیقاتی «اطلاعات از منابع آزاد» (ایکاد) جزئیات دقیقی را درباره ترور سید حسن نصر الله، دبیرکل حزب الله لبنان برای نخستین بار منتشر کرد.

میدل ایست نیوز: مؤسسه تحقیقاتی «اطلاعات از منابع آزاد» (ایکاد) جزئیات دقیقی را درباره ترور سید حسن نصر الله، دبیرکل حزب الله لبنان برای نخستین بار منتشر کرد.

به گزارش ایکاد، در این تحقیقات به پرسش‌هایی درباره چگونگی ترور شهید سید حسن نصر الله، سلاحی که از آن استفاده شده، محل پرواز جنگنده‌ها و سلسله سؤالات مهم دیگری پاسخ داده شده است.

تیم تحقیقات ایکاد، اطلاعات، تصاویر و داده‌ها را دنبال کرده و اقدام به تحلیل زمانی و مکانی دقیق از طریق ابزارهای تحلیل صوتی و برنامه‌های هوش مصنوعی پیشرفته کرده و به هر سؤال پاسخ داده است.

جنگنده‌ها از کجا پرواز کرده‌اند و زمان پرواز کی بوده است؟

ارتش رژیم صهیونیستی، ویدئوهایی منتشر کرده که می‌گوید مربوط به پرواز برای ترور شهید سید حسن نصر الله بوده و در آن جنگنده‌های اف 15 حامل مهمات مشخص است که در غروب بدون مهمات باز می‌گردند.

نشانه‌های متمایزی در این ویدئو نظیر دیوار پایگاه و ساختمان‌ها و اسکادران جنگنده‌ها وجود دارد و مشخص شده که این پایگاه حتسریم در صحرای نقب است.

فاصله این پایگاه از بیروت حدود 300 کیلومتر است که مسافت اندکی است که جنگنده‌های اف 15 می‌توانند طی چند دقیقه آن را طی کنند چرا که سرعت آن به 3 هزار کیلومتر در ساعت می‌رسد که این مسأله مأموریت ترور دبیرکل حزب الله را در مدت زمانی کوتاهی برای این جنگنده‌ها ممکن می‌کند.

تیم ایکاد، براساس سایه جنگنده‌ها پیش از پرواز از طریق سایت SunCalc متوجه شده‌اند که این پرواز تقریباً بین ساعت 5 و 6 غروب بوده است.

این زمان با آغاز اطلاع‌رسانی از حمله‌ای بزرگ به ضاحیه بیروت در ساعت 18:20 متناسب است چرا که این جنگنده‌ها به حدود 20 دقیقه یا کمتر برای رسیدن به محل نیاز دارند.

سید حسن نصر الله در چه مکانی شهید شد؟

در محل ترور شهید سید حسن نصر الله، 4 ساختمان به طور کامل در «حاره حریک» ویران شده که مساحت تقریبی آن حدود 4400 متر مربع است و اینجا این پرسش مطرح می‌شود که سلاح مورد استفاده در ترور با این حجم از ویرانی چه بوده است.

جنگنده‌های فوق الذکر، بمب‌هایی با سیستم‌های هدایت از نوع JDAM به همراه داشتند که آن را به گلوله‌های هوشمند از نوع GBU تبدیل کرده است و این بمب‌ها انواع مختلفی دارند که شامل گلوله GBU-31 حامل بمب‌های BLU-109 یا MK-84 با وزن 2000 هزار پوند و یا گلوله GBU-32 حامل بمب‌های BLU-110 یا MK-83 با وزن هزار پوند است.

با روی آوردن به هوش مصنوعی و در اختیار قرار دادن اطلاعات بمب‌های موجود، مشخص شد که طول گلوله بیش از 3 متر است و این مسأله با گلوله‌های GBU-31 که طول آن حدود 3.8 متر است، متناسب است.

برای اطمینان از این مسأله گروه ایکاد، شکل انفجار در حمله به مقر حزب الله و حمله به غزه در سال 2022 که در آن حمله از همین گلوله نیز استفاده شده بود، مقایسه کرد که مشخص شد شکل دو انفجار یکسان است.

صدای انفجار نیز از طریق برنامه‌های تخصصی تحلیل و مشخص شد که در زمان هدف قرار گرفتن به اوج خود می‌رسد و این مسأله احتمال استفاده از GBU-31 در حمله به مقر حزب الله را بیشتر می‌کند.

این نوع گلوله‌ها، دارای بمب‌هایی از نوع Blu-109/110 است که به صورت ویژه علیه استحکامات استفاده می‌شود و این بمب‌ها در دو مرحله هدف قرار می‌دهند، در ابتدا به آن استحکام نفوذ می‌کنند و صدای برخورد شنیده می‌شود و پس از آن موج صدای انفجار دوم شنیده می‌شود.

در این ویدئو، چگونگی انفجار بمب‌های مذکور مشخص است.

براساس برخی منابع، ترکش‌های کشنده این بمب تا مسافت 365 متر مربع را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

با بررسی این سطح از پراکندگی ترکش، مشخص می‌شود که این ترکش با ساختمان‌های مسکونی، مقر‌های غیرنظامی، باشگاه ورزشی، و جاده‌های اصلی نظیر جاده امام خمینی و جاده حاره حریک برخورد کرده است.

بنابراین پس از ترور سید حسن نصر الله مشخص شده است که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی از پایگاه حتسریم در صحرای نقب بین ساعت 5 و 6 غروب پرواز کرده‌اند و این عملیات به واسطه سلاحی از نوع GBU با بمب‌هایی با وزن 2000 هزار پوندی انجام شده است.

این سلاح در دو مرحله عمل می‌کند و این همان دلیلی است که اسرائیل از این سلاح استفاده کرد چرا که از میزان استحکام ساختمان‌ها اطلاع داشت و به دنبال آن بود کشته شدن همه کسانی که در ساختمان هستند، تضمین شود.

منبع
موسسه تحقیقاتی ایکاد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا