خبر اولسیاسی

پزشکیان: ما به دنبال جنگ نیستیم/ تاکید امیر قطر بر حمایت از کاهش تنش در منطقه

رئیس جمهور ایران که طی سفری رسمی به دوحه رفته گفت: ما به دنبال جنگ نیستیم؛ این اسرائیل است که ما را وادار می‌کند عکس‌العمل نشان دهیم.

میدل ایست نیوز: مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران در دوجه گفت: ما به ‌دنبال توسعه روابط با دولت قطر هستیم و اراده مشترک دو کشور در ارتقای سطح همکاری‌ها وجود دارد و می‌توانیم آن را تقویت کنیم.

به گزارش ایرنا، وی در کنفراس مطبوعاتی مشترک با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر افزود: امیدوارم مذاکرات هیئت‌های ما با قطر و همکاری‌هایی که بین دو ‌کشور صورت خواهد گرفت در همه زمینه‌های مواصلاتی، فرهنگی، بهداشتی و درمان، مسائل دانشگاهی و … مورد توجه قرار بگیرد و بتوانیم سرمایه‌گذاری‌های مشترکی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه آمادگی داریم تا بتوانیم در رابطه با مسائل تکنولوژی با قطر همکاری داشته باشیم، گفت: امنیت منطقه، امنیت همه ما مسلمانان است و ما به‌دنبال جنگ نیستیم.

پزشکیان اشاره کرد که از زمانی که به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شدم، در تمام صحبت‌ها تلاشم بر این بوده که بگویم به‌دنبال صلح و آرامشیم. هیچ کشور و منطقه‌ای با جنگ نمی‌تواند به توسعه برسد.

وی تصریح کرد که ما به دنبال جنگ نیستیم؛ این اسرائیل است که ما را وادار می‌کند عکس‌العمل نشان دهیم.

رئیس جمهور ایران اظهار کرد: اسرائیل مهمان ما را در تهران در روز تحلیف ترور کرد. به ما گفتند شما صبر کنید ما می‌خواهیم صلح برقرار کنیم. اگر شما برخورد کنید، صلح برقرار نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: ما به‌خاطر صلح، صبر کردیم ولی این نامردها به‌جای اینکه دست از کشت و‌کشتار بردارند، جری‌تر شدند؛ هم در غزه و هم در لبنان.

پزشکیان توضیح داد: اسرائیل جنایت‌هایی که مرتکب شد که هیچ جانی‌ای در تاریخ مرتکب نشده است و ما مجبور به پاسخ شدیم. اگر بخواهد طور دیگری برخورد کند، پاسخ محکم‌تری خواهیم داد. این چیزی است که جمهوری اسلامی به آن پایبند است.

وی گفت: اهداف پلید رژیم صهیونیستی، ایجاد ناامنی و گسترش بحران در منطقه است؛ ما باید از بحران جلوگیری کنیم.

پزشکیان تصریح کرد: آنچه که ما از کشورهای اروپایی و امریکایی می‌خواهیم این است که به کسی که در منطقه کاشتند بگویند دست از کشت و کشتار بردارد و منطقه را به یک منطقه ناامن نکند که به نفع هیچکدام و هیچ دولتی نیست.

از طرفی دیگر امیر قطر گفت: بر هر گونه حمایت برای کاهش تنش و محافظت از صلح و امنیت منطقه تاکید می‌کنیم.

وی با بیان اینکه درباره حمله اخیر اسرائیل در روزهای گذشته به لبنان هشدار داده بودیم، گفت: حملات رو به افزایش است و دوست قطر تلاش بسیاری برای توقف این حملات انجام داد اما رو به افزایش تنش رفت.

امیر قطر با اشاره به اینکه رژیم اشغالگر باید جنگ ظالمانه علیه غزه و کرانه باختری و لبنان را متوقف کند، گفت: گزینه راهبردی ما میانجگری است و بر ادامه تلاش‌ها برا توقف جنگ در غزه و آزادی گروگانها و بازداشت شدگان تاکید داریم.

تمیم بن حمد آل ثانی تصریح کرد: تاکید می‌کنیم که تشکیل دو کشور و ایجاد کشور مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 به پایتختی قدس شریف کلید صلح پایدار است.

وی گفت که هر پیشنهاد دیگری برای دور زدن این موضوع محکوم به شکست است.

منبع
ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا