خبر اولدیدگاهسیاسیمقالاتنگاه خاورمیانه

ایران در حال تکمیل پازل اتحاد منطقه‌ای/مقصد بعدی عراقچی کجاست؟

وزیر امور خارجه ایران که در هفته‌های اخیر در حال رایزنی‌های منطقه‌ای در راستای ایجاد اتحاد میان کشورهای عربی در راستای جلوگیری از گسترش تجاوزات رژیم صهیونیستی است، در ادامه سفرهای خود در روزهای آینده راهی اردن و مصر خواهد شد.

میدل ایست نیوز: سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران در هفته‌های اخیر و پس از حملات سپاه ایران در اول اکتبر به سرزمین‌های اشغالی در حال رایزنی‌های منطقه‌ای در راستای ایجاد اتحاد میان کشورهای عربی در راستای جلوگیری از گسترش تجاوزات رژیم صهیونیستی است.

به گزارش خبرنگار میدل ایست نیوز، وزیر امور خارجه ایران در ادامه سفرهای خود در روزهای آینده راهی اردن و مصر خواهد شد تا پازل گفت‌وگوهای منطقه‌ای خود را تکمیل کند.

کارزار دیپلماتیک ایران برای مقابله با رژیم صهیونیستی

عراقچی پیش از این در اوج بحران در منطقه و در روزهایی که جهان در انتظار پاسخ رژیم صهیونیستی به حملات سپاه پاسداران ایران به سرزمین‌های اشغالی بود، ابتدا به لبنان و سپس به سوریه سفر کرد.

وزیر امور خارجه ایران پس از اعلام حمایت قاطع ایران از جریان مقاومت در بیروت و دمشق، هفته گذشته به عربستان و قطر رفت و تحلیل‌گران سیاسی منطقه این سفرها را آغاز کارزار دیپلماتیک ایران برای جلوگیری از پاسخ رژیم صهیونیستی به حملات ایران دانستند.

علی شهابی، تحلیلگر سیاسی عربستانی، پس از سفر وزیر امور خارجه ایران به ریاض گفت که ایرانی‌ها به صراحت گفته‌اند که اگر کشورهای عضو شورای همکاری، حریم هوایی خود را به روی رژیم صهیونیستی باز کنند، این یک اقدام جنگی به شمار خواهد رفت.

وی افزود که تهران پیام واضحی به ریاض داد مبنی بر اینکه همپیمانانش در کشورهایی نظیر عراق یا یمن به هرگونه حمایت منطقه‌ای از اسرائیل علیه ایران پاسخ خواهند داد.

این در حالی است که ایران بارها تاکید کرده است که به دنبال گسترش جنگ و درگیری در منطقه نیست، اما خود را برای هر سناریویی آماده کرده است. عراقچی در سفر به قطر و در مصاحبه با الجزیره نیز تاکید کرد که تهران با وجود آنکه به دنبال جنگ و تنش نیست، برای هر سناریویی آماده است. صهیونیست‌ها می‌توانند اراده ما را امتحان کنند.

وی همچنین عنوان کرد که حمایت ایران از مقاومت به حمایت سیاسی و دیپلماتیک محدود نخواهد بود و هر چه را که لازم باشد برایشان فراهم خواهند کرد.

عراقچی گفت: ما یک روز هم از حمایت از مقاومت دست بر نخواهیم داشت و در بیروت اعلام کرده بودم که ایران از مقاومت دست نخواهد کشید.

پیام اطمینان‌بخش عراق به ایران

وزیر امور خارجه ایران روز گذشته (یکشنبه) در ادامه تلاش‌های منطقه‌ای خود وارد بغداد شد و با مقامات این کشور دیدار و رایزنی کرد.

وی علاوه بر دیدار با همتای عراقی خود دیدارهایی نیز با نخست وزیر و رئیس جمهور عراق داشت و مقامات عراقی در این دیدارها به وزیر امور خارجه ایران اطمینان دادند که اجازه نخواهند داد از آسمان این کشور علیه ایران استفاده شود.

فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق در کنفرانس خبری مشترک با همتای ایرانی خود تاکید کرد که ما هرگز اجازه نخواهیم داد حریم هوایی عراق به عنوان بخشی از فضای جنگ مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد.

ادامه رایزنی‌های ایران در پایتخت صلح در خاورمیانه

وزیر امور خارجه ایران از بغداد راهی مسقط شد تا مقامات عمانی را در جریان رایزنی‌های خود در راستای صلح و ثبات در منطقه قرار دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که بدر البوسعیدی و عراقچی در مورد وضعیت هشدارآمیز منطقه تبادل نظر کردند و خواستار توقف فوری نسل‌کشی و تجاوزات رژیم اسرائیل در غزه و لبنان شدند.

عراقچی علاوه بر دیدار با همتای عمانی خود، در مسقط دیداری نیز با محمد عبدالسلام سخنگو و رئیس هیات مذاکره‌ کننده دولت نجات ملی یمن داشت.

مقاصد بعدی عراقچی و ادامه مانور قدرت ایران در منطقه

بر اساس اطلاع خبرنگار میدل ایست نیوز، وزیر امور خارجه ایران در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای خود از روز چهارشنبه سفرهایی به اردن و مصر خواهد داشت، که هر دو این مقاصد با توجه به روابط تهران با امان و قاهره در سال‌های اخیر و همچنین نقش این دو کشور در تحولات منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

با بررسی تحولات چند ماه اخیر و شروع پرچالش دولت جدید ایران و ترور اسماعیل هنیه در تهران پس از مراسم تحلیف مسعود پزشکیان و خویشتنداری ایران تا اول اکتبر در پاسخ به رژیم صهیونیستی، می‌توان اقدامات منطقه‌ای ایران و تلاش‌های این کشور در راستای رسیدن به اجماع منطقه‌ای برای مقابله با رژیم صهیونیستی را مثبت ارزیابی کرد.

کما اینکه تلاش‌های ایران تنها محدود به کشورهای منطقه نبوده و از همان آغاز حملات سپاه پاسداران ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی، این کشور رایزنی‌هایی نیز با کشورهای اروپایی داشته و تاکنون پیام‌هایی نیز به امریکا ارسال شده تا از پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی و گسترش دامنه جنگ در منطقه جلوگیری شود.

از طرفی جمهوری اسلامی ایران پس از حملات به سرزمین‌های اشغالی با اقدامات خود هر روز در حال به رخ کشیدن قدرت خود در منطقه است تا جایی که چند روز پس از این حملات، رهبر ایران در نماز جمعه تهران حاضر شد تا نشان دهند که هراسی از حمله رژیم صهیونیستی ندارند.

حال باید منتظر تکمیل پازل اتحاد منطقه‌ای و میزان موفقیت ایران در جلب اعتماد کشورهای عربی بود، چرا که برخی از کشورهای منطقه از آغاز تحولات و شدت گرفتن حملات رژیم صهیونیستی به لبنان و ترور سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان و پاسخ سپاه پاسداران ایران به تجاوزات این رژیم، بی‌طرفی را بر جانبداری ترجیح داده‌اند.

منبع
میدل ایست نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا