خبر اولسیاسی

برای اولین بار پس از 8 سال؛
دبیرکل اتحادیه عرب به ترکیه سفر می‌کند

دبیرکل اتحادیه عرب در پاسخ به دعوت رسمی از جانب آنکارا، برای اولین بار از زمان انتصاب به این سمت در سال 2016، به ترکیه سفر خواهد کرد.

میدل ایست نیوز: احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب برای اولین بار از زمان انتصاب به این سمت، به ترکیه سفر خواهد کرد.

به گزارش روسیا الیوم، بر اساس بیانیه رسمی اتحادیه عرب، این سفر در راستای پاسخ به دعوت رسمی دریافت شده از جانب دولت ترکیه صورت خواهد گرفت.

بنا بر اعلام جمال رشدی، سخنگوی رسمی ابوالغیط، انتظار می‌رود که در این سفر در سایه اهتمام گسترده دو طرف، به طور کلی اوضاع نا به سامان خاورمیانه و به طور ویژه مسائل مربوط به مسأله فلسطین بررسی شود.

رشدی افزود پیش‌بینی می‌شود که با در نظر گرفتن نفش ترکیه در عرصه بین‌المللی دو طرف همچنین در باره شماری از مسائل سیاسی از جمله تقویت روابط و همکاری میان اتحادیه عرب و ترکیه رایزنی شود.

وی در ادامه اعلام کرد دبیرکل اتحادیه عرب در پانزدهمین دور از افتتاحیه کنفرانس همکاری اقتصادی کشورهای عربی و ترکیه که در هفدهم اکتبر جاری در استانبول برگزار خواهد شد، حضور خواهد یافت.

گفتنی است رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در زمان نخست وزیری این کشور در سپتامبر سال 2011 در افتتاحیه نشست اتحادیه عرب سخنرانی کرده بود.

اما روابط اتحادیه عرب و ترکیه پس از موضع‌گیری آنکارا در خصوص بهار عربی و دخالت در امور داخلی کشورهای عربی، متشنج شد.

اتحادیه عرب در سال‌های گذشته نقش ترکیه در خاورمیانه به ویژه مداخلات نظامی این کشور در سوریه، عراق، لیبی و سومالی را محکوم کرده بود.

در مارس گذشته، حسام زکی، دستیار دبیرکل اتحادیه عرب در سفری رسمی که در نوع خود، اولین سفر یک مقام عالی رتبه در اتحادیه عرب به ترکیه در چند سال گذشته به شمار می‌آمد، وارد این کشور شده بود.

زکی در این سفر با هدف بررسی روابط کشورهای عربی و ترکیه و بررسی تحولات منطقه و بحران‌های منطقه‌ای و در راس آن جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه چندین دیدار برگزار کرده بود.

گفتنی است در سپتامبر گذشته، هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه در صد و شصت و دومین دور از فعالیت‌های شورای اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه حضور یافته و در این نشست سخنرانی و با شماری از همتایان عربی خود دیدار کرده بود.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا