خبر اولسیاسی

درخواست عراق از دولت چک در باره اردوگاه الهول

وزیر خارجه عراق از دولت چک خواست تا این کشور از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بخواهد، اتباع خود را از اردوگاه الهول خارج کنند.

میدل ایست نیوز: فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق در مقر وزارت خارجه چک در پراگ، با یان لیپاوسکی، وزیر خارجه این کشور، دیدار کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه عراق، در آغاز این دیدار مسائل دارای اهمیت مشترک و همکاری میان دو کشور در عرصه‌های اقتصادی و امنیتی و نتایج کمیته مشترک عراق و چک و تفاهمات و یادداشت‌های تفاهم امضا شده در این کمیته بررسی شد.

حسین در ادامه ضمن قدردانی از وزیر خارجه چک به مناسبت این دعوت، عمق روابط دو کشور که از سال 1933 آغاز شده است را ستود.

دو طرف در این دیدار وضعیت جاری خاورمیانه به ویژه پیامد‌های جنگ در غزه و لبنان و خطرات عدم کنترل و خاموش کردن آتش جنگ و پیامد‌های آن بر منطقه را بررسی کردند.

وزرای خارجه عراق و چک بر اهمیت تشدید تلاش‌های بین‌المللی از جمله نقش چک به عنوان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در راستای جلوگیری از گسترش دامنه درگیری تاکید کردند.

در این دیدار همچنین به راه‌های افزایش مبادلات تجاری میان دو کشور و سرمایه گذاری در تامین نفت عراق در راستای تنوع بخشیدن به صادرات نفت به کشورهای اروپایی اشاره شد.

همچنین از دو شرکت چک که در پالایش نفت بصره فعالیت دارند خواسته شد تا فعالیت‌های خود را توسعه دهند و خطوط لوله انتقال نفت به داخل و خارج عراق را بررسی کنند.

در این دیدار بر اهمیت ورود شرکت‌های کشور چک به بازار عراق و کمک موثر در پروژه جاده توسعه که از طریق ترکیه به اروپا راه پیدا می‌کند، اشاره شد.

وزرای خارجه عراق و چک همکاری امنیتی و تبادل داده‌های اطلاعاتی را نیز بررسی کردند.

حسین در ادامه از دولت چک خواست تا این کشور از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بخواهد، اتباع خود را از اردوگاه الهول خارج کنند.

وی هشدار داد حضور این افراد در اردوگاه الهول، محیط مناسبی برای رشد افراطگرایی و تروریسم فراهم می‌کند.

دو طرف همچنین همکاری نظامی و تبادل تجربه‌های امنیتی را بررسی کردند به خصوص آنکه چک از طریق مستشاران نظامی در ائتلاف بین‌المللی از عراق حمایت می‌کرد.

وزیر خارجه عراق خواستار تقویت همکاری فرهنگی و علمی و افزایش فرصت‌های اعطای بورسیه تحصیلی در دانشگاه‌های چک شد که در ده‌های گذشته، شمار زیادی از دانشجویان عراقی از این دانشگاه‌ها فارغ التحصیل شدند.

وزرای خارجه عراق و چک در باره همکاری در زمینه مدیریت آب، مبارزه با بیابان‌زایی، آلودگی و بازیافت زباله‌ها در راستای مقابله با چالش‌های زیست محیطی که عراق از آن رنج می‌برد گفت‌وگو کردند.

منبع
وزارت خارجه عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا