خبر اولسیاسی

موضع ترکیه در خصوص جنگ احتمالی ایران و رژیم صهیونیستی

وزیر خارجه ترکیه ضمن آنکه احتمال جنگ ایران و رژیم صهیونیستی را زیاد دانست اعلام کرد آنکارا از هر گونه درگیری که ممکن است با ایران انجام شود حمایت نمی‌کند.

میدل ایست نیوز: هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد احتمال جنگ میان تهران و تل آویو بالاست و ترکیه و منطقه باید برای این احتمال آماده باشند.

به گزارش آناتولی، فیدان در گفت‌وگوی تلویزیونی تصریح کرد ترکیه از 7 اکتبر سال گذشته به طور پیوسته به احتمال تشدید جنگ شده است.

وی افزود: «ما به هیچ وجه، از هر گونه درگیری که ممکن است با ایران انجام شود یا به آغاز جنگ منجر شود، حمایت نمی‌کنیم».

وزیر خارجه ترکیه بیان کرد: «ما کاملاً با این امر مخالفیم ولی از طرفی دیگر، اگر ایران به طور مشروع از خود دفاع کند، حق دارد».

فیدان در خصوص سؤالی در باره شهادت یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، گفت: «هنوز هیچ تاییدی از حماس صادر نشده است و ما منتظر آن هستیم».

وی افزود: «متأسفانه غزه به گورستانی باز تبدیل شده که ده‌ها هزار نفر از بی‌گناهان در آن جان خود را از دست می‌دهند و اسرائیل در آن مرتکب جنایت‌های کشتار جمعی می‌شود».

وزیر خارجه ترکیه در خصوص آمادگی کشورش برای جنگ جهانی احتمالی بیان کرد: «شماری از نهادهای کشور مشغول به پاسخگویی به این سؤال و آمادگی برای آن هستند».

در خصوص سیاست خارجی و امنیت ترکیه فیدان گفت: «ما به خاک هیچ یک از کشورها طمع نداریم و تلاش می‌کنیم روابط خود را بر اساس توسعه و ثبات منطقه‌ای و دستیابی به شکوفایی بنا کنیم».

وی در باره مسائل مربوط به سوریه و رابطه با امریکا گفت: «آنکارا به واشنگتن ابلاغ کرد که آن‌ها باید به همکاری خود با سازمان‌های تروریستی منطقه پایان دهند و این همکاری به نفع هیچکس نیست».

وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد: «آنکارا در حفظ منافع و امنیت خود حتی اگر امریکا در منطقه حضور داشته باشد، تردید نخواهد کرد».

منبع
هاکان فیدان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا