خبر اولسیاسیمقالاتنگاه خاورمیانه

نتایج سفر ولیعهد عربستان به مصر/تشکیل شورای عالی هماهنگی میان ریاض و قاهره چه اهمیتی دارد؟

ولیعهد عربستان و رئیس جمهور مصر در دیدار اخیر خود در قاهره علاوه بر رایزنی در باره تحولات منطقه و تاکید بر تاسیس کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی، شاهد امضای صورت جلسه تشکیل شورای عالی هماهنگی میان ریاض و قاهره بودند.

میدل ایست نیوز: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، در روز سه شنبه، 15 اکتبر به مصر سفر کرد و دیداری با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور این کشور داشت.

به گزارش الخلیج آنلاین، این سفر دارای اهمیت سیاسی و اقتصادی، در زمانی انجام شد که منطقه از چند جبهه از جمله درگیری در غزه و لبنان و چالش‌های اقتصادی مصر، شاهد تنش‌های مختلفی است.

همچنین این اولین سفر بن سلمان به قاهره از ژوئیه 2022 به شمار می‌آید که نشان دهنده هماهنگی مداوم میان عربستان و مصر در پرونده‌های منطقه‌ای و تاکیدی بر توافق راهبردی میان دو کشور در مسائل امنیتی خاورمیانه است.

نتایج این سفر

ریاست جمهوری مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد بن سلمان و السیسی بر سر خطرات وضعیت منطقه و ضرورت توقف آن توافق کردند.

همچنین رئیس جمهور مصر بر اهمیت هماهنگی و همکاری مشترک در راستای عبور از مرحله حساس کنونی که خاورمیانه و جهان اسلام شاهد آن است، تاکید کرد.

السیسی بر اهتمام متقابل به نشان دادن روابط تاریخی میان دو کشور از طریق تقویت مکانیسم‌های نهادی دو جانبه به ویژه تشکیل شورای عالی هماهنگی مصر و عربستان به ریاست رئیس جمهوری مصر و ولیعهد عربستان در راستای پیگیری مداوم جنبه‌های مختلف روابط دو جانبه و راه‌های توسعه آن تاکید کرد.

بن سلمان نیز بر اهمیت تقویت روابط دو جانبه و تداوم ایجاد روابط تاریخی گسترش یافته میان دو کشور و دو ملت در راستای تحقق منافع مشترک در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و توسعه‌ای تاکید کرد.

در این دیدار در باره تحولات منطقه‌ای و در راس آن اوضاع نوار غزه و لبنان گفت‌وگو صورت گرفت و دو طرف بر خطرات وضعیت منطقه‌ای و ضرورت توقف تنش توافق کردند.

رئیس جمهور مصر و ولیعهد عربستان تاکید کردند برپایی کشور مستقل فلسطین دارای حاکمیت بر اساس قطعنامه‌های قانونی بین المللی، تنها راه تحقق مستمر آرامش و صلح و امنیت خاورمیانه است.

السیسی و بن سلمان بر این باورند که هرگونه اقدام برای انحلال آرمان فلسطین منجر به تداوم درگیری در خاورمیانه می‌شود.

دو طرف در ادامه خواستار آغاز اقدامات برای آرام کردن اوضاع از جمله آتش بس در نوار غزه و لبنان و مقابله با اوضاع وخیم انسانی و توقف سیاست‌های حاشیه‌ای در راستای جلوگیری از گسترش دایره درگیری شدند.

رئیس جمهور مصر و ولیعهد عربستان بر ضرورت احترام به حاکمیت، امنیت، ثبات و تمامیت ارضی لبنان تاکید و شماری از مسائل منطقه‌ای و در راس آن امنیت دریای سرخ و وضعیت سودان، لیبی و سوریه را بررسی کردند.

مصر از طریق ارتباط با رژیم صهیونیستی و جنبش حماس در کنار قطر و امریکا در راستای توقف جنگ در غزه نقش میانجیگری را ایفا می‌کند.

از طرفی دیگر عربستان همانگونه که در سپتامبر گذشته اعلام کرد، رهبری ائتلاف بین‌المللی برای تاسیس کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی و مطابق با ابتکار عربی برای صلح را رهبری می‌کند.

با تشدید درگیری‌های مستقیم میان رژیم صهیونیستی و ایران، دو کشور نگران کشانده شدن منطقه به جنگ گسترده هستند و ریاض در مواقع مختلف بر ضرورت آرام کردن اوضاع و توقف تنش در غزه و لبنان تاکید داشته است.

شورای عالی هماهنگی مصر و عربستان

در این سفر، رئیس جمهور مصر و ولیعهد عربستان شاهد امضای صورت جلسه تشکیل شورای عالی هماهنگی میان ریاض و قاهره به ریاست خود و امضای توافقنامه تشویق و حفاظت از سرمایه‌گذاری‌های متقابل بودند.

انتظار می‌رود که این شورا تشکیل‌دهنده بستری رسمی برای سازماندهی و هماهنگی روابط میان دو کشور در تمامی سطوح سیاسی و اقتصادی برای تقویت همکاری مشترک از طریق ایجاد راهبرد‌های مشترک و فعال‌سازی توافقنامه‌های دو جانبه، باشد.

تشکیل شورای عالی هماهنگی میان ریاض و قاهره نمایانگر تفاهم مشترک پیرامون چالش‌های منطقه مانند بحران‌های امنیتی و اقتصادی است و به هماهنگی مشترک برای حل این بحران‌ها کمک می‌کند چرا که عربستان و مصر از قدرت‌های اصلی منطقه به شمار می‌آیند و این شورا سازوکاری یکپارچه برای تقویت اقدام مشترک در خصوص مسائل امنیت منطقه‌ای و سیاست خارجی را فراهم می‌کند.

پیش بینی می‌شود که این شورا چه از طریق تشویق سرمایه‌گذاری‌های متقابل و چه از طریق حمایت از پروژه‌های اقتصادی مشترک در زمینه‌های انرژی، گردشگری، زیرساختی که به حمایت از اقتصاد مصر کمک و فرصت‌های مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری بیشتری را ایجاد می‌کند، نقش محوری را در تقویت همکاری اقتصادی میان دو کشور ایفا کند.

همچنین انتظار می‌رود توافقنامه تشویق به سرمایه گذاری‌ها و حفاظت از آن، به تقویت جریان سرمایه گذاری‌ها میان دو کشور از طریق حمایت قانونی از سرمایه‌گذاران منجر شود.

این توافق موجب جذب سرمایه‌گذاری‌های عربستان به بازار مصر و بالعکس می‌شود که به ایجاد فرصت کار جدید و تقویت توسعه اقتصادی کمک می‌کند.

در سپتامبر گذشته، مصطفی مدبولی، نخست وزیر مصر در ریاض، با ولیعهد عربستان دیدار کرد و دو طرف در این دیدار روابط دو جانبه از جمله سرمایه گذاری و بازرگانی متقابل را بررسی کردند و بن سلمان دستور تزریق 5 میلیارد دلار به سرمایه گذاری‌ها در مصر را صادر کرد.

ریاض از قاهره در مقابله با چالش‌های اقتصادی فراوان آن حمایت کرده به گونه‌ای که مصر با 32.48 میلیارد دلار، کشوری است که بیشترین کمک‌های عربستان را دریافت کرده است و بر اساس داده‌های بانک مرکزی مصر، ارزش سپرده‌های مالی عربستان در این بانک به 10.3 میلیارد دلار می‌رسد.

پیام‌های این سفر

روزنامه مصری الیوم السابع به نقل از فضل بن سعد البوعینین، عضو مجلس شورای عربستان و مشاور اقتصادی و بانکی اعلام کرد که وی بر این باور است سفر بن سلمان در توسعه اقدام مشترک با مصر و گشودن افق‌های شراکت و همکاری در زمینه‌های مختلف و تقویت و تشویق به سرمایه گذاری مشترک و توسعه مبادلات تجاری نقش خواهد داشت.

محمد الساعد، نویسنده عربستانی معتقد است این یکی از مهم‌ترین سفرها در تاریخ روابط مصر و عربستان به شمار می‌آید که به تشکیل شورای عالی مصر و عربستان و امضای توافقنامه‌های اقتصادی و سرمایه گذاری منجر شده است.

الساعد در گفت‌وگو با این روزنامه مصری خاطر نشان کرد که این سفر در زمانی که کشورهای عربی و منطقه شاهد مسائل پیچیده‌ای هستند، انجام شده و سرنوشت عربستان و مصر رسیدگی به این وضعیت برای هماهنگی و ایجاد راه حل برای این مساله است.

از طرفی دیگر هانی الجمل، تحلیلگر سیاسی بیان کرد با توجه به وضعیت منطقه به علت حملات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان چه عملیات نظامی گسترده و چه عملیات زمینی که تغییرات ژئوپلیتیک را در خاورمیانه ایجاد می‌کند، این سفر در زمان حساسی صورت گرفته است.

الجمل در گفت‌وگو با الشرق الاوسط تاکید کرد دو طرف به عنوان دو بال و تکیه گاه امت عربی، در خصوص حل این بحران‌ها دارای دیدگاه مشابهی هستند.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا