اقتصادی

مشاور مالی نخست وزیر عراق اعلام کرد:
ذخایر 150 تنی طلا و افزایش سهم عراق در صندوق بین المللی پول

مشاور نخست وزیر عراق در امور مالی اعلام کرد که افزایش سهم عراق از صندوق بین‌المللی پول گامی مهم برای مقابله با چالش‌های اقتصادی و تثبیت قیمت دینار و ابزاری برای مقابله با نوسانات نرخ ارز و مشکلات تورمی در اقتصاد عراق خواهد بود.

میدل ایست نیوز:  «مظهر محمد صالح» اعلام کرد: عراق ذخایر طلای خود را جزو ذخایر خارجی‌اش و به عنوان بخشی از ذخایر رسمی بانک مرکزی این کشور نگه داشته است چرا که طلا پشتوانه‌ای برای حمایت از ارزش دینار عراق و تحقق ثبات اقتصادی مطلوب و مورد نظر محسوب خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، مشاور مالی نخست وزیر عراق تاکید کرد: کشورش تقریباً ۱۵۰ تن ذخایر طلا دارد که درصدی از ذخایر ارزی کشور با ارز خارجی را تشکیل می‌دهد و مدیریت این ذخیره بر اساس سازوکارهای سازمان‌های مالی بین‌المللی و چند جانبه مدیریت می‌شود و به مثابه یک چتر امن برای پشتوانه پول ملی است.

وی افزود: زمانی که تورم افزایش می‌یابد و قیمت ارز‌های خارجی کاهش می‌یابد، معمولاً قیمت طلا افزایش می‌یابد، بنابراین طلا یک ابزار پوششی در برابر تورم یا کاهش قیمت ارز‌ها به شمار می‌آید ضمن آنکه یکی از روش‌های سرمایه گذاری دراز مدات است و در تنوع بخشی به سبد سرمایه گذاری کشور کمک خواهد کرد و در مقایسه با نوسانات قیمت دیگر ارز‌ها، یک دارایی ذاتاً پایدار است.

محمد صالح خاطرنشان کرد: دست اندرکاران سیاست‌های پولی کشور در سال‌های اخیر به دنبال افزایش ذخایر طلا برای مقابله با چالش‌های اقتصادی و تضمین ثبات دینار عراق بوده‌اند.

گفتنی است پیشتر، هیات وزیران عراق با افزایش سهم این کشور در صندوق بین‌المللی پول به میزان یک تریلیون و ۴۵۰ میلیارد و ۲۵۱ میلیون و ۱۲۷ هزار دینار بر اساس نرخ ارز در ۸ اکتبر ۲۰۲۴ موافقت کرده بود، مشروط بر اینکه این میزان افزایش در تخصیص بودجه سال ۲۰۲۵ نیز لحاظ شود ضمن آنکه این افزایش پیشنهادی، منجر به بالا رفتن و افزایش سهم عراق در صندوق بین‌المللی پول به میزان ۵۰ درصد در مقایسه با سهم قبلی و افزایش قدرت رای این کشور خواهد شد.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا