سیاسی

پیشرفت چشمگیر صنعت داروسازی عراق با حرکت به سوی بومی سازی

صنعت داروسازی عراق در سایه حمایت‌های دولت این کشور برای بومی سازی این صنعت، با پیشرفت‌های چشمگیری همراه بوده است.

میدل ایست نیوز:  هم اکنون 18 کارخانه داروسازی در عراق در مراحل مختلف ساخت قرار دارند بطوریکه برخی از آنها پیشرفتی 98 درصدی داشته‌اند.

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، 76 درخواست جدید از جانب بخش خصوصی عراق، برای ساخت و ایجاد کارخانه‌های جدید دارو سازی و لوازم پزشکی با استفاده از تکنولوژی مدرن ارائه شده است.

طبق آمارهای موجود، شمار کارخانه‌های داروسازی از بدو تاسیس در سال 1956 تا پایان سال 2022 ، حدود 24 کارخانه بوده که از جمله آنها می‌توان به شرکت داروسازی سامرا اشاره کرد که با ظرفیت پایین در حال فعالیت بود و تنها 10 درصد نیاز دارویی کشور را پوشش می‌داد.

در همین حال، تعداد قراردادهای منعقد شده با وزارت بهداشت برای سال 2023 بالغ بر 554 قرارداد به ارزش 408 میلیارد دینار بوده است ضمن آنکه 251 قرارداد نیز تا به امروز در سال 2024 منعقد شده است که در مقایسه با قراردادهای سال 2022 به ارزش 144 میلیارد دینار رشد چشمگیری را نشان می‌دهد.

بر اساس آمار اعلام شده، 1212 قلم دارو تا پایان سال 2022 در صنعت ملی عراق به ثبت رسیده و تعداد داروهای ثبت شده در این صنعت و همچنین تولید کارخانه‌های ملی پس از برنامه بومی سازی صنعت داروسازی دو برابر شده و به 1725 قلم دارو رسیده است که برخی از این داروها برای نخستین بار تولید شده‌اند.

در این آمار با اشاره به تولید 28 قلم دارو برای درمان فشار خون بالا، 28 قلم برای درمان دیابت نوع 2 و بیش از 30 قلم داروهای آنتی بیوتیک، از شروع به انتقال فناوری برای تولید داروهای مهمی نظیر 8 قلم دارو برای درمان بیماری‌های نادر، 18 قلم دارو برای درمان سرطان سخن به میان آمده و تاکید شده است: از زمان آغاز برنامه بومی سازی صنعت دارو سازی در کشور، نرخ پوشش داروهای تولید داخل از 10 درصد در زمان شروع برنامه هم اکنون به 35 درصد رسیده است.

منبع
بیانیه دفتر نخست وزیری عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا