سیاسی

ایران: کشورهای همسایه اجازه استفاده از حریم خود را به رژیم صهیونیستی نداده‌اند

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره استفاده از اراضی عراق برای تهاجم علیه این کشور گفت: معتقدیم هیچ کشور همسایه‌ای این اجازه را به رژیم صهیونیستی نداده است و دولت عراق حتما خودش را متعهد به اعتراض و واکنش می‌داند.

میدل ایست نیوز: اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری فارس، بقایی در ابتدا شهادت چند تن از پرسنل ارتش در پی تجاوز رژیم صهیونیستی و 10 تن از مرزبانان ایرانی در شهرستان تفتان در سیستان و بلوچستان در پی عملیات تروریستی را تسلیت گفت.

وی در تشریح اقدامات ایران در خصوص اوضاع منطقه گفت: وزارت خارجه از ابتدای شروع عملیات نسل‌کشی در غزه مجموعه تحرکاتی را در دستور کار دارد و اولین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی را پیشنهاد داد و در حال حاضر نیز درخواست برگزاری این نشست را مطرح کرده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه ایران ادامه داد: در سطح منطقه‌ای و همه سازمان‌هایی که عضویت داریم اقدام کردیم و این روند به صورت مستمر ادامه دارد. رایزنی‌هایی که در این مدت صورت گرفت برای توقف جنایات در غزه و لبنان و تلاش برای پاسخگو کردن این رژیم انجام شد.

بقایی ضمن اشاره به حمایت ایران از برقراری آتش‌بس در غزه و لبنان، درباره رایزنی‌های سید عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران در منطقه بیان کرد: رایزنی‌های دیپلماتیک می‌تواند راه و ابزاری برای جلوگیری از گسترش جنگ باشد و در این خصوص توفیقاتی نیز حاصل شد. یکی از محصولات رایزنی‌های دیپلماتیک در چند هفته گذشته این بود که کشورها باید اوضاع را رصد و هر تحرک نامناسبی را به اطلاع هم برسانند. نیروهای امنیتی ما در حال رصد تحرکات رژیم صهیونیستی هستند.

وی ضمن اشاره به اینکه پدافند ایران به موقع وارد عمل و موفق شد بخش عمده‌ای از پرتابه‌های رژیم صهیونیستی را مهار کند، گفت: ایران از حق خود برای پاسخ به رژیم صهیونیستی عدول نخواهد کرد. در پاسخ خود در زمان مقتضی و زمانی که مسئولان ذیربط تشخیص بدهند، قاطع و جدی هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات کامالا هریس، معاون رئیس جمهور امریکا که از ایران خواسته به رژیم صهیونیستی پاسخ ندهد و آن را اشتباه خوانده و گفته که امریکا آماده دفاع از اسرائیل است، گفت:‌ رویکرد امریکا همیشه روشن بوده است. واشنگتن باید این رژیم را مهار کنند. امریکایی‌ها مسیر اشتباه را دنبال کردند و این بار هم استثنا نیست.

بقایی همچنین درباره نوع پاسخگویی ایران به این رژیم اظهار داشت: از همه ابزارهای در دسترس برای پاسخ قاطع به رژیم صهیونیستی استفاده می‌کنیم و نوع پاسخ ما با توجه به نوع حمله صورت می‌گیرد.

وی درباره رویکرد روسیه اظهار داشت: ایران متکی به قدرت خودش است و در این 45 سال تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی و تسلیحاتی قرار داشت و هر آنچه انجام دادیم متکی بر نیروهای مسلح و جان بر کف خود بود. این راز بقای کشور بوده و ما امنیت خود را از هیچ جایی خریداری نکردیم. آن چیزی که مردم و امنیت ما را بیمه می‌کند اتکا به توانمندی‌های خودمان است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به این سؤال که آیا کشورش اعتراض و واکنشی درباره اینکه اراضی عراق مورد استفاده برای تهاجم علیه ایران قرار گرفته، داشته عنوان کرد: این امر یک وظیفه و تعهد حقوقی، بین‌المللی و اخلاقی کشورهاست که مانع از چنین اقداماتی شوند. هیچ کشوری نباید خاک خود را برای اقدام تجاوزکارانه علیه کشور دیگر در اختیار طرف ثالث قرار دهد. معتقدیم هیچ کشور همسایه‌ای این اجازه را به این رژیم نداده است. با توجه به بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح ایران چنین اتفاقی افتاده است و دولت عراق حتما خودش را متعهد به اعتراض و واکنش می‌داند.

بقایی افزود: مراتب را به دولت عراق اعلام کردیم و امیدواریم دولت عراق واکنش‌های لازم را از طریق ثبت اعتراض در سازمان ملل بیان کنند. رژیم صهیونیستی هیچ حد و حدودی را رعایت نمی‌کند و بارها حریم هوایی دیگر کشورها را برای تعرضات به کشورهای دیگر نقض کرده است.

وی درباره روابط ایران و مصر گفت: برای ارتقای روابط رایزنی‌ها ادامه دارد. سفر اخیر عراقچی به قاهره و در نشست بریکس در قازان، ادامه گفت‌وگوها برای ارتقای روابط در دستورکار بود و بحث شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سؤال خبرنگار سی.بی.اس امریکا درباره اینکه تا چه زمانی می‌خواهید این پاسخ‌های پینگ‌پنگی را ادامه دهید؟ گفت: رژیم صهیونیستی تجاوز را شروع کرده و باید متوقف کند. ما در برهه‌های مختلف از خودمان خویشتنداری نشان دادیم به خاطر خیر مهم‌تر صلح و ثبات منطقه ولی متأسفانه تفسیر نامناسبی از خویشتنداری ایران در مراحل قبلی شد. حامیان رژیم باید آن را مجاب کنند دست از ادامه تجاوز و اقدامات تجاوزکارانه علیه ایران بردارد.

بقایی ضمن اعلام عدم ورود جنگنده‌های اسرائیلی در زمان تهاجم اخیر به فضای ایران گفت: نیروهای مسلح ما نشان دادند در پاسخ قاطع و پشیمان کننده به هرگونه تجاوز علیه تمامیت سرزمینی و حاکمیت ایران به هیچ عنوان مسامحه نخواهند کرد. در عرصه دیپلماسی برای تبیین موضع ایران و نشان دادن رویکرد مسئولانه و قاطع و جدی ایران در دفاع از منافع خود به همان مسیر ادامه خواهیم داد.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا نگرانی در خصوص کشیده شدن درگیری گسترده منطقه‌ای با اسرائیل وجود دارد اظهار داشت: همیشه اعلام کرده‌ایم و سابقه و تاریخ ما نشان می‌دهد ایران هیچ وقت دنبال جنگ نبوده و همیشه در دفاع از خود با قاطعیت تمام عمل کردیم. نشان دادیم که در دفاع از خودمان تردیدی به خود راه نخواهیم داد. حتما نگران گسترش دامنه جنگ هستیم چون خود را مسئول می‌دانیم. کشوری با ریشه‌هایی مثل ایران آنقدر مسئولیت پذیر است که برای جلوگیری از گسترش جنگ تلاش کند.

بقایی در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: ایران هیچ وقت دخالتی در هیچ کشوری نداشته و بنای دخالت ندارد. همواره گفته‌ایم مردم و دولت لبنان و جریان مقاومت بخشی از آن است به دور از مداخلات و فشارهای خارجی باید بتوانند درباره پیشبرد هر روندی از جمله داخلی و بین‌المللی برای خود تصمیم بگیرند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری بیان کرد: معتقدیم هر آنچه در این یک سال گذشته رخ داد اعم از دریای سرخ و تحولات دیگری که در کشورهای مختلف منطقه به نشانه حمایت و همبستگی از مردم مسلمان غزه شروع شد، همه اینها دلیل و ریشه اصلی آن برمی گردد به جنایتی که در غزه شروع شد و استمرار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره هشدار به امریکا برای عدم پاسخگویی به ایران گفت: در پیام هایی که از مدت‌ها قبل از مجاری مختلف از جمله سفارت سوئیس رد و بدل می‌شود، همیشه هشدار داده و اعلام کردیم با توجه به نقش امریکا در حمایت از این رژیم هرگونه حمایت از این رژیم به منزله شراکت و همدستی در این جنایت است.

منبع
فارس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا