خبر اولسیاسی

سنگ‌اندازی رژیم صهیونیستی در مسیر قراردادهای تسلیحاتی عراق

یک مسئول در وزارت دفاع عراق و دو نماینده پارلمان تاکید کردند که اطلاعاتی وجود دارد که رژیم صهیونیستی در مسیر دریافت سامانه‌های پدافند هوایی و موشکی و سامانه‌های راداری سنگ‌اندازی کرده است.

میدل ایست نیوز: سه منبع عراقی در بغداد که یکی از آنها مسئولی در وزارت دفاع عراق است، به العربی الجدید گفتند که رژیم صهیونیستی طی هفته‌های گذشته، فشارها و تلاش‌های گسترده‌ای در برخی کشورهای آسیایی و اروپایی و در راس آن فرانسه کرده تا مانع تکمیل قراردادهای تسلیحات عراق شامل سامانه‌های موشکی زمین به هوا، سیستم‌های حسگر و تجهیزات نظامی مختلف شود.

به گزارش العربی الجدید، پیشتر وزارت دفاع عراق در ژوئیه به دولت عراق برای توسعه توانایی‌های کشور در زمینه رصد و مقابله توصیه کرده بود.

پس از چند هفته از آغاز حمله رژیم صهیونیستی به غزه، سندی از سوی ریاست ستاد کل ارتش عراق مبنی بر دستورات فوری به واحدها و تشکیلات نظامی و امنیتی برای آماده‌باش بودن به دلیل شرایط منطقه منتشر شد.

در این سند به آماده‌سازی مقرهای جایگزین، تامین امنیت ارتباطات، انبارها و تسلیحات و آماده بودن نیروی هوایی و هواپیمایی ارتش و تامین امنیت لازم از آن اشاره شده بود.

در سال جاری، بیش از 2.4 میلیارد دلار برای خرید تسلیحات و سامانه‌های پدافندی از سوی عراق اختصاص داده شد و پارلمان با آن موافقت کرد اما تاکنون و با وجود نزدیک شدن به پایان سال 2024، هیچ یک از این قراردادهای مهم در زمینه تسلیحات و پدافند هوایی به نتیجه نرسید.

یک مسئول در وزارت دفاع عراق و دو نماینده پارلمان تاکید کردند که اطلاعاتی وجود دارد که رژیم صهیونیستی در مسیر دریافت سامانه‌های پدافند هوایی و موشکی و سامانه‌های راداری و سیستم‌های سنجش اولیه سنگ‌اندازی کرده است.

مسئول نظامی عراقی توضیح داد که به دلیل تحریم‌های غرب بر روسیه، عراق سراغ 6 کشور اروپایی و آسیایی رفته تا تسلیحات دریافت کند.

وی افزود که با وجود استقبال و موافقت اولیه، اقدامات اجرایی به تعویق افتاد و اخیرا این کشورها گفتند که نمی‌توانند نیازهای عراق را در حال حاضر تامین کنند.

این مسئول عراقی اشاره کرد که یکی از کشورهای اروپایی پیشنهاد دریافت فناوری پدافند هوایی قدیمی مربوط به دهه 90 قرن گذشته را داده بود که امکان نفوذ به آن به راحتی وجود دارد اما عراق کاملا با این پیشنهاد مخالفت کرد.

عراق در ماه دسامبر سال گذسته، مذاکرات رسمی با فرانسه را برای دریافت سامانه‌های پدافندی پیشرفته و رادار آغاز کرده بود و با وجود برگزاری سه جلسه میان مسئولان دو کشور، اما همه این تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند.

معین الکاظمی، نماینده پارلمان عراق گفت که رژیم صهیونیستی طی ماه‌های گذشته فشارهایی وارد کرده تا مانع از دریافت پدافند هوایی پیشرفته توسط عراق شود تا حریم هوایی آن به روی دشمن باز باشد.

در همین راستا، عراق به سراغ عقد قرارداد خرید سامانه‌های پدافندی از کره جنوبی رفته است.

یک نماینده دیگر در پارلمان عراق که نخواست نامش فاش شود، گفت که کشورهای اصلی برای خرید سامانه‌های پدافند هوایی، فرانسه، ایتالیا و آلمان هستند که تلاش‌ها با آنها با وجود تفاهم در سال گذشته برای همکاری در زمینه تسلیحات به بن بست رسید.

وی افزود که کره جنوبی پدافند هوایی در اختیار عراق قرار می‌دهد اما در سال آینده و در حالی که این سامانه‌ها در مقایسه با سامانه‌های موجود در منطقه پیشرفته نیست.

عماد علو، کارشناس امور نظامی عراق نیز گفت که قطعا رژیم صهیونیستی پشت ماجرای عدم دریافت پدافند هوایی از سوی عراق قرار دارد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا