اقتصادیسرخط خبرها

اعداد و ارقام غافلگیرکننده درباره درآمدهای نفتی و بدهی های اقلیم کردستان عراق

فقط 42 درصد درآمدهای حاصل از فروش نفت اقلیم به خزانه حکومت ایالتی می‌رود و 58 درصد آن را شرکت‌های نفتی خارجی سرمایه‌گذار دریافت می‌کنند.

میدل ایست نیوز: جلسه پارلمان ایالتی کردستان که برای جلوگیری از کاهش 21 درصدی حقوق کارمندان دولتی برگزار شده بود با اعلام آمارها و ارقامی غافلگیرکننده همراه شد.

در این جلسه که حدود 18 ساعت به طول کشید و 90 نماینده در آن اظهار نظر کردند، «امید صباح»، رئیس دفتر رئیس اقلیم کردستان، خبر داد که اقلیم کردستان در پنج ماه گذشته نفت را بشکه‌ای 51 دلار فروخته و از این راه 3 میلیارد و 300 میلیون دلار درآمد داشته است.

در این میان «خالد شوانی»، وزیر حکومت ایالتی کردستان در امور گفت‌وگو، با غافلگیرکردن همه نمایندگان گفت که فقط 42 درصد درآمدهای حاصل از فروش نفت اقلیم به خزانه حکومت ایالتی می‌رود و 58 درصد آن را شرکت‌های نفتی خارجی سرمایه‌گذار دریافت می‌کنند.

او گفت که این وضعیت نتیجه قراردادهای بسیار بدی است که حکومت‌های سابق اقلیم با شرکت‌های نفتی بسته‌اند و بدون اصلاح این قراردادها نمی‌توان هیچ کاری کرد.

«کمال اتروشی»، وزیر ثروت‌های طبیعی اقلیم کردستان، نیز تأکید کرد که دریافت 58 درصد درآمدهای حاصل از فروش 450 هزار بشکه نفت اقلیم توسط شرکت‌های خارجی باعث شده که بدهی‌های اقلیم کردستان در یک سال به 3 میلیارد دلار برسد.

«آمانج رحیم»، دبیر هیئت دولت ایالتی کردستان، نیز گفت که بدهی‌های داخلی و خارجی اقلیم کردستان در سال گذشته به 31 میلیارد و 637 میلیون دلار رسیده است.

در این جلسه، مجلس ایالتی تصویب کرد که گزارشی از آنچه در این جلسه مطرح شد تهیه و تصمیم‌گیری درباره موضوع کاهش حقوق کارکنان به جلسه بعد موکول شود.

 

منبع
ناس نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا