خبر اولسیاسیمقالاتنگاه خاورمیانه

آیا کشورهای عربی امکان کسب کرسی دائم در شورای امنیت را دارند؟

کشورهای عربی درخواست خود را برای اخذ یک کرسی دائم در شورای امنیت با توجه به ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی و حجم بالای پرونده‌های مرتبط با کشورهای عربی در شورای امنیت، منطقی و ضروری می‌دانند.

میدل ایست نیوز: درخواست کشورهای عربی به خصوص اعضای شورای همکاری برای تخصیص یک کرسی دائم به این کشورها در شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنان ادامه دارد به ویژه این کشورها با بهره‌مندی از ظرفیت‌های اقتصادی و تاثیر سیاسی در منطقه این درخواست را کاملا منطقی و ضروری می‌دانند.

کویت در این بین بیشترین تلاش را می‌کند تا در صورت تغییر ساختار شورای امنیت سازمان ملل متحد در آینده، کشورهای عربی نمایندگی دائم در این شورا داشته باشند.

آخرین درخواست کویت برای اخذ نمایندگی دائم از سوی کشورهای عربی را «منصور العتیبی» سفیر این کشور در سازمان ملل مطرح کرد.

وی روز 8 فوریه در سخنرانی خود به نمایندگی از کشورهای عضو اتحادیه عرب دریک جلسه غیر رسمی در سازمان ملل با موضوع عادلانه شدن ترکیب شورای امنیت اعلام کرد که بخش عمده‌ای از تصمیمات و مسائل مطرح شده در شورای امنیت مرتبط با کشورهای عربی است و این موضوع داشتن یک نمایندگی دائم را برای این کشورها ضروری می‌‌کند.

سفیر کویت با اشاره به جمعیت بیش از 400 میلیونی کشورهای عربی و همچنین تعداد کشورهای عربی عضو سازمان ملل که حدود 12 درصد از این سازمان بین‌المللی را تشکیل می‌دهند، داشتن یک نمایندگی از سوی این کشورها در شورای امنیت را ضروری دانست.

ظرفیت کشورهای عربی برای عضویت در شورای امنیت

«اسماعیل موسی» تحلیلگر سیاسی در خصوص امکان کسب کرسی دائم از سوی کشورهای عربی در شورای امنیت اعلام کرد که این کشورها برای کسب موافقت برای عضویت دائم در این شورا نیاز به برخی شاخص‌ها از جمله توانمندی در حفظ امنیت و ثبات جهانی را دارند.

وی در گفت‌وگو با “الخلیج آنلاین” یادآور شد که کشورهای عربی ظرفیت حفظ امنیت و ثبات جهانی را دارند زیرا برخی از این کشورها با نیروهای حافظ صلح جهانی سازمان ملل در نقاط مختلف همکاری دارند و از سوی دیگر کشوری مانند قطر با اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روابط مستحکمی دارد.

این تحلیلگر سیاسی به بعد اقتصادی کشورهای عربی هم اشاره و خاطرنشان کرد که این کشورها به خصوص کشورهای عضو شورای همکاری ظرفیت‌های اقتصادی بالایی دارند و با بهره‌مندی از منابع سرشار نفت و گاز و کنترل بر بخش بزرگی از گذرگاه‌های آبی جهان در اقتصاد جهانی نقش مهمی ایفا می‌کنند.

وی در پایان درخواست‌های کویت و دیگر کشورهای عربی را برای اخذ کرسی دائم در شورای امنیت، با توجه به حجم بالای پرونده‌های مرتبط با کشورهای عربی در این شورا، درخواستی عادلانه و منطقی دانست.

اعضای دائم

 

ترکیب شورای امنیت

شورای امنیت یکی از شش نهاد مهم تابع سازمان ملل متحد و در عین حال مهم‌ترین آنهاست که طبق فصل هفت منشور ملل متحد، مسئول حفظ صلح و امنیت جهانی است.

طبق فصل چهار منشور ملل متحد، تصمیمات شورای امنیت برای دولت‌های کشورهای عضو سازمان ملل لازم الاجراست مگر اینکه این شورا قطعنامه‎‌ای غیر الزام آور صادر کند.

شورای امنیت دارای 15 کرسی است که شامل 5 عضو دائمی و 10 عضو غیر دائمی است؛ امریکا، روسیه، انگلستان، چین و فرانسه اعضای دائمی این شورا هستند که حق وتوی هر قطعنامه صادر شده در شورای امنیت را نیز دارند.

10 کشور عضو غیر دائم نیز هر دو سال انتخاب می‌شوند؛ سازوکار انتخاب اعضای غیر دائم به این گونه است که در سال های زوج 5 عضو جدید و در سال های فرد 5 عضو دیگر انتخاب می‌شوند.

این کشورها بر اساس تقسیم جغرافیایی انتخاب می‌شوند. کشورهای آفریقایی 3 کرسی، کشورهای آسیایی دو کرسی، آمریکای لاتین و منطقه کارائیب دو کرسی و کشورهای اروپایی هم سه کرسی دارند.

هر کشوری که خواهان عضویت به عنوان عضو غیر دائم در شورای امنیت است باید موافقت دو سوم اعضای مجمع عمومی سازمان ملل را به دست آورد.

از سویی عُرف انتخاب اعضای غیر دائم در سال‌های اخیر به گونه‌ای است که یکی از کرسی‌های آفریقا یا آسیا همواره به یک کشور عربی می‌رسد.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا