خبر اولسیاسی

اتحادیه میهنی پیشنهاد مسعود بارزانی درباره انصراف از نامزد ریاست جمهوری را رد کرد

منابع مطلع تأکید کردند که اتحادیه میهنی کردستان تصمیم قطعی خود را درباره پافشاری بر نامزدی «برهم صالح» برای مقام ریاست جمهوری گرفته است.

میدل ایست نیوز: منابع مطلع تأکید کردند که اتحادیه میهنی کردستان تصمیم قطعی خود را درباره پافشاری بر نامزدی «برهم صالح» برای مقام ریاست جمهوری گرفته است.

پایگاه خبری عراقی «ناس نیوز» به نقل از منابعی درون اتحادیه میهنی کردستان تأکید کرد که سران اتحادیه میهنی تصمیم گرفته‌اند که پیشنهاد انصراف از نامزدی برهم صالح برای ریاست جمهوری در قبال در اختیار گرفتن همه پست‌های وزارتی کردها در بغداد را رد کنند.

بر اساس این گزارش، اتحادیه میهنی موضع مخالف خود با تغییر نامزدی برهم صالح را به حزب دموکرات ابلاغ کرده و این موضوع آن‌قدر برای اتحادیه میهنی قطعی است که دفتر سیاسی آن لزومی به برگزاری جلسه جهت بررسی بیشتر موضوع ندیده است.

از سوی دیگر، حزب دموکرات کردستان اعلام کرد که «هشیار زیباری» ظهر امروز (یکشنبه 13 فوریه) در بغداد کنفرانسی مطبوعاتی برگزار خواهد کرد.

برخی گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد که زیباری تصمیم دارد انصراف خود از رقابت بر سر ریاست جمهوری را اعلام کند، هرچند برخی دیگر نیز گفته‌اند که حزب دموکرات امیدوار است در جلسه امروز دادگاه فدرال عراق از نامزدی زیباری رفع مانع شود.

قرار است دادگاه فدرال عراق امروز به شکایت واصله درباره صلاحیت نامزدی هوشیار زیباری برای مقام ریاست جمهوری رسیدگی کند.

روز پنج‌شنبه «مسعود بارزانی»، رئیس حزب دموکرات، با «بافل طالبانی»، رئیس حزب اتحادیه میهنی، دیدار کرد و پس از آن گروه‌های سیاسی کرد از هرگونه اظهار نظر رسمی درباره روند مذاکراتشان خودداری کردند.

منابع مطلع خبر دادند بارزانی در این دیدار پیشنهاد کرده که حزب اتحادیه میهنی با انصراف از معرفی نامزد برای ریاست جمهوری، سهم کردها از وزرای کابینه آینده دولت فدرال عراق را از آن خود سازد یا هر دو حزب نامزدهای خود برای ریاست جمهوری (برهم صالح و هوشیار زیباری) را کنار بگذارند و سراغ نامزدی توافقی بروند.

پیش از این، پایگاه «میدل ایست آی» در گزارشی به نقل از رهبران سیاسی نزدیک به مسعود بارزانی خبر داد که مسئله ریاست جمهوری در واقع برای سران حزب دموکرات اهمیتی چندانی ندارد و دغدغه اصلی آنها بازیابی سلطه بر استان نفت‌خیز کرکوک است.

یکی از سران اتحادیه میهنی کردستان تأکید کرد: «ریاست جمهوری در واقع برای ما اهمیت چندانی ندارد، رقابت ما بر سر این منصب اقدامی تاکتیکی برای تحت فشار گذاشتن اتحادیه میهنی است».

این مقام افزود: «حزب دموکرات مطالبات مشخصی دارد و اگر اتحادیه میهنی متعهد به اجرای آنها شود، مقام ریاست جمهوری را به آنها واگذار می‌کنیم، اصلا رئیس جمهوری چه اهمیتی دارد، مسئله ما استاندار کرکوک است که برای ما از ریاست جمهوری و ریاست مجلس مهم‌تر است».

کرکوک مهم‌ترین منطقه مورد مناقشه میان بغداد و اربیل و در بر دارنده یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی عراق است. در سال 2014 نیروهای پیشمرگه، وابسته به اقلیم کردستان عراق، با سوءاستفاده از آشوب امنیتی ناشی از حملات داعش و درگیری ارتش عراق به جنگ با تروریسم، وارد کرکوک شد و کنترل استان را به دست گرفت.

منبع
ناس نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا