اقتصادیخبر اول

وزارت نفت عراق: قرارداد با توتال هیچ مشکلی پیدا نکرده است

وزارت نفت عراق اخبار منتشرشده درباره بروز مشکل در توافق 27 میلیارد دلاری با شرکت توتال را بی اساس دانست.

میدل ایست نیوز: وزارت نفت عراق اخبار منتشرشده درباره بروز مشکل در توافق 27 میلیارد دلاری با شرکت توتال را بی اساس دانست.

به گزارش «الجزیره»، وزارت نفت عراق در بیانیه‌ای تأکید کرد که این وزارتخانه با جدیت پایبند به اجرای قراردادهایی است که با شرکت توتال امضا کرده و گزارش‌ها و اخبار منتشرشده درباره بروز مشکل در اجرای این توافق را تکذیب می‌کند.

این بیانیه افزوده که این توافق شامل 4 قرارداد بزرگ با جزئیات و تعهدات متعدد می‌شود که اجرای همه آنها زمان می‌برد و نمی‌توان آنها را در مدتی کوتاه عملی کرد.

در این بیانیه تأکید شده که لازمه این اجرای این قرارداد توافق دو طرف درباره نحوه مشارکت و تأمین مالی است و مذاکرات در این باره جریان دارد و همزمان اقدامات لازم برای واگذاری کامل پروژه‌ها به موجب قرارداد با تشکیل تیم کارشناس شامل 9 متخصص از هردو طرف آغاز شده و جلسات ادامه دارد.

پیش از این برخی منابع به نقل از «منابع آگاه» عراقی خبر داده بودند که قرارداد بزرگ عراق با توتال به علت اختلاف بر سر برخی جزئیات قرارداد با مشکل مواجه شده است.

هفته گذشته پایگاه امریکایی «اویل پرایس» به نقل از گزارش‌های وزارت نفت عراق خبر داد که قراردادهای 4گانه عراق با شرکت فرانسوی توتال در سه ماهه نخست امسال وارد فاز اجرایی خواهد شد.

بر اساس این گزارش، اولین پروژه‌ای که توتال قرار است در عراق اجرا کند پروژه‌ای حیاتی برای هدف عراق در رسیدن به تولید 7 میلیون بشکه نفت در روز و حتی 9 و بلکه 12 میلیون بشکه در روز است و به پروژه کشیدن خط لوله برای انتقال آب از دریا به چاه‌های نفت برای پمپاژ آن در چاه‌ها جهت تسهیل روند استخراج نفت است. این پروژه 3 میلیارد دلار هزینه دارد.

پروژه دوم پروژه بسیار مهم و فوری بهره‌برداری از گاز استخراج‌شده با نفت است که در 5 میدان نفتی عراق آتش زده می‌شود. قرار است شرکت توتال در فاز اول این پروژه 2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند و قرار است در فاز اول استخراج گاز به 300 میلیون فوت مکعب در روز برسد و این مقدار در فاز دوم دو برابر شود.

اجرای چنین پروژه‌ای به عراق کمک می‌کند که هزینه‌های سوخت خود را کاهش دهد. بر اساس آمارهای رسمی، عراق بابت هر مترمکعب گاز وارداتی از ایران 8 دلار پرداخت می‌کند اما هزینه استخراج داخلی آن 1.5 دلار خواهد بود، ضمن اینکه عراق ممکن است بتواند این گاز را صادر هم بکند.

شرکت توتال سابقه طولانی فعالیت در عراق را دارد و 22.5 درصد سهام میدان نفتی حلفایه در استان میسان و 18 درصد میدان سرسنگ در اقلیم کردستان عراق را دارد. در این راستا، سومین پروژه توتال افزایش تولید نفت از میدان نفتی ارطاوی است که قرار است تولید آن از 85 هزار بشکه به 210 هزار بشکه در روز برسد.

بهره برداری از گاز به جای آتش زدن آن همچنین به عراق امکان می‌دهد که پروژه 35 ساله پتروشیمی نبراس را که مدت‌ها پیش با شرکت هلندی شل امضا کرده احیا کند و در مدت 5 سال درآمد سالانه 100 میلیارد دلاری برای عراق تأمین کند.

چهارمین پروژه توتال به راه‌اندازی نیروگاه برق با ظرفین هزار مگاوات است.

پیش از این وزیر نفت عراق گفته بود که این قرارداد باعث رسیدگی و رفع همه مشکلات در صنایع نفتی عراق می‌شود و افزود که در پایان سال 2024 آتش زدن گاز استخراج شده با نفت در میدان‌های نفتی جنوبی تا 90 درصد کاهش خواهد یافت.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا