خبر اولسیاسی

خطیب زاده: چهار دور گفت وگوهای ایران و عربستان نتایج ملموسی نداشته است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران چهار دور گفت وگوی ایران و عربستان را فاقد نتایج ملموس دانست و گفت تاریخ دور پنجم گفت وگوها هنوز قطعی نیست.

میدل ایست نیوز: سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت نتایج ملموسی از چهار دور گفت وگوهای ایران و عربستان به دست نیامده است.

روابط ایران و عربستان

وی در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در خصوص اظهارات محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان درباره مذاکرات با ایران و رویکرد مثبت نسبت به ایران گفت: وزیر امور خارجه ایران موضع ایران را بیان کرده و نقطه نظرات خودش را در اظهارات اختصاصی گفت. همانطور که گفت عربستان یک کشور مهم در جهان اسلام و منطقه است و پرونده‌های اختلافی نباید باعث شود حداقلی از روابط معنادار را با هم داشته باشیم. منتفعان اصلی این روابط مردم منطقه و دو کشور هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه افزود: گفت وگوها در بغداد در فضای خوب و محترمانه در چهار دور گذشته انجام شده و نتایج ملموسی از این گفت‌وگوها تا به امروز به دست نیامده و حداقل نتایج کم و محدود بوده است باید در دور پنجم تلاش کنیم از مفاهمه‌ای که در برخی حوزه‌ها داشتیم ترجمان نتیجه بکنیم.

خطیب زاده درباره تاریخ دور پنجم مذاکرات گفت: تاریخ آن هنوز قطعی نیست. ولی دو طرف به دنبال برگزاری نشست بعدی هستند و اگر نتیجه حاصل شود ایران آمادگی دارد حداکثر سرعت را به برقراری روابط ببخشد.

سفیر جدید ایران در صنعا

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره معرفی سفیر جدید ایران در یمن نیز بیان کرد: هنوز در خصوص سفیر جدید تصمیم قطعی گرفته نشده است و زمانی که مشخص شود اعلام خواهد شد.

مذاکره مستقیم ایران با امریکا

وی درباره مذاکره مستقیم با آمریکا نیز اظهار داشت: موضع ایران یک موضع تداوم دار بوده و انقطاعی در آن نبوده است. چه زمانی که ترامپ درخواست ملاقات و گرفتن عکس داشت و چه امروز که دولت جدید است. موضع حاکمیت این است که ما براساس رفتار امریکا تصمیم می‌گیریم نه براساس پیام‌های غیرشفاف و این‌که بدانیم در نتیجه چه اتفاقی رخ داده است. برجام اعضایش مشخص است آمریکا از آن خارج شده و تعهداتی که باید بپذیرد برای ما و 1+4 روشن است. تا به امروز هیچ تغییری در رفتار امریکا در میدان ندیدیم همان فشار حداکثری ادامه داشته و چشم انداز هر حرکتی براساس منافع ملت ایران تصمیم گرفته می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا