اقتصادیسیاسی

سازمان ملل از همسایگان عراق خواست که برای تقسیم آب های مشترک وارد مذاکره شوند

رئیس دفتر نمایندگی سازمان ملل در عراق از همسایگان این کشور خواست که گفت‌وگوهایی جدی برای تقسیم منابع آبی مشترک آغاز کنند.

میدل ایست نیوز: رئیس دفتر نمایندگی سازمان ملل در عراق از همسایگان این کشور خواست که گفت‌وگوهایی جدی برای تقسیم منابع آبی مشترک آغاز کنند.

«جنین هنیس پلاسخرت»، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور عراق، امروز (سه‌شنبه 22 مارس) با انتشار بیانیه‌ای رسمی تأکید کرد که دفتر نمایندگی سازمان ملل در عراق با دولت این کشور در عرصه مدیریت منابع آبی و کاهش پیامدهای منفی خشکسالی همکاری‌ می‌کند و افزود که در عراق تأمین و مدیریت منابع آبی اهمیت ویژه‌ای دارد.

او گفت که در سفر اخیر خود به منطقه اهوار (تالاب‌ها) جنوب عراق شاهد چالش‌های سختی بوده که این منطقه به آن دچار شده است.

وی افزود که کمبود نزولات آسمانی و کمبود آب و شور شدن خاک و آب و مدیریت نادرست منابع آبی و افزایش جمعیت در کنار تغییرات اقلیمی بر سراسر خاک عراق تأثیر منفی نهاده و در این میان کاهش آشکار حقابه عراق از جانب کشورهای همسایه تهدیدی پرمخاطره برای این کشور است.

پلاسخرت تأکید کرد که واقعیت تلخ آن است که کمبود آب علاوه بر آنکه به خودی خود خطری جدی است، می‌تواند موجب فقر و آوارگی و نزاع‌هایی سخت در عراق شود که ثبات این کشور و شکوفایی آن با خطر جدی مواجه می‌کند.

عراق پیش از این از همکاری ترکیه در پرونده مدیریت آب‌های مشترک خبر داده و از بی پاسخ ماندن درخواست‌هایش برای مذاکره در این باره از جانب ایران انتقاد کرده بود.

این کشور در اکتبر 2021 به علت کمبود آب حجم زمین‌های زیر کشت خود را به نصف رساند.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا