سیاسی

خطیب زاده خبر داد: آزادسازی 7 میلیارد دلار از منابع ارزی مسدودی ایران/مذاکرات تهران-ریاض در انتظار تعیین تاریخ

سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که درخصوص مذاکرات ایران و عربستان تحول جدیدی رخ نداده و ایران منتظر تعیین تاریخ دور پنجم این مذاکرات است.

میدل ایست نیوز: سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران توافق برای آزادسازی 7 میلیارد دلار ارزهای مسدودی ایران را تایید کرد.

وی در گفت وگو با ایرنا، گفت: چارچوب لازم برای رفع مسدودی بخش قابل توجهی از منابع ارزی مسدودشده کشور، مشخص و مورد توافق قرار گرفته است.

خطیب زاده در کنفرانس مطبوعاتی این هفته اعلام کرد که در خصوص ایران و عربستان تحول جدیدی رخ نداده و منتظر تاریخ هستیم و به محض اینکه تاریخ توافق شود اعلام خواهد شد و امیدواریم ریاض به صورت عملی با پاسخ‌های اجرایی برای دور جدید گفت وگوها عازم بغداد شود.

پیش از این روزنامه الجریده کویت به نقل از یک منبع مطلع در وزارت خارجه ایران نوشت که سفیر ایران در بغداد با همتای عربستانی خود برای برگزاری پنجمین دور از مذاکرات بین دو کشور تا پیش از عید فطر تماس خواهد گرفت.

وی همچنین گفت: در اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی بحث حج عمره طرح شد و من هم ترغیب کردم عربستان تلاش کند این حوزه به خوبی برگزار شود. به عنوان دستگاه دیپلماسی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد که این کار به سامان بیفتد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سؤالی درباره توافق کویت و عربستان در خصوص میدان نفتی و گازی آرش نیز اظهار داشت: وزارت نفت به عنوان مرجع تخصصی اعلام کرده که این حوزه نفتی مشترک است. بین ما و کویت مرزهای تحدید نشده‌ای وجود دارد که باید تحدید حدود شود. ایران اعلام کرده پیش از تحدید حدود نباید بهره برداری صورت بگیرد. یادداشتی به کویت دادیم که حقوق ایران محفوظ است و باید مشترک بهره برداری شود. کویت اعلام کرده آمادگی دارد برای تحدید حدود و این را مقدمه خوبی می‌دانیم که هیأت‌ها مبادله شوند.

وی درباره سفر اردوغان به ایران نیز عنوان کرد: روابط ایران و ترکیه بادوام بوده است و امن ترین و باثبات ترین مرز را در یکصد سال گذشته بین دو کشور تجربه کردیم. کشورهایی که اشتباه محاسباتی در ارتباط با رژیم اشغالگر قدس کردند بارها نتیجه آن را دیدند. این رژیم هیچ جا پا نمی‌‌گذارد مگر اینکه ناامنی با خودش ببرد.

این دیپلمات ارشد ایران درباره منشاء ریزگردها گفت که نهادهای تخصصی باید در خصوص منشاء این ریزگردها توضیح بدهند. اگر منشاء را در عراق بدانیم باید حواسمان باشد دیپلماسی آب ابعاد مختلفی دارد.

وی گفت:‌ حجم بسیار زیادی از آبریز رودی مثل دجله در داخل عراق است.

خطیب زاده درباره کناره گیری «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی هم گفت: یمن راه‌حلی ندارد مگر رفع محاصره، آتش بس و گفت‌وگوهای ملی یمن با مشارکت همه گروه‌های یمنی. راه‌حل یمن قطعا در داخل یمن است و نه در خارج یمن. از تمامی راه‌حل‌هایی که ملت یمن برای خواست و سرنوشت آنها باشد در داخل یمن حمایت می‌کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا