خبر اولسیاسی

حزب دموکرات: انحلال پارلمان یکی از سناریوهای مطرح در صورت ادامه بن بست سیاسی در عراق است

یکی از سران حزب دموکرات کردستان تأکید کرد که انحلال پارلمان یکی از سناریوهای مطرح در صورت ادامه بن‌بست سیاسی در عراق است.

میدل ایست نیوز: یکی از سران حزب دموکرات کردستان تأکید کرد که انحلال پارلمان یکی از سناریوهای مطرح در صورت ادامه بن‌بست سیاسی در عراق است.

به گزارش «ناس نیوز» «ماجد شنکالی»، از سران حزب دموکرات کردستان با اشاره به ابتکار عمل‌های گوناگونی که نیروهای سیاسی عراق از جمله مسعود بارزانی و چارچوب هماهنگی و سیدعمار الحکیم مطرح کرده‌اند گفت که موضع ائتلاف «انقاذ وطن»، که متشکل از جریان صدر و حزب دموکرات و ائتلاف السیاده است، در ازای هر طرح و پیشنهادی موضعی متحد خواهد بود.

وی افزود که تردیدی نیست که همه برای برون‌رفت از بن‌بست سیاسی تلاش می‌کنند و ادامه این وضعیت را غیر قابل قبول می‌دانند و در این باره سناریوهای متعددی مطرح است که یکی از آنها تشکیل دولت توافقی و دیگری برگزاری مجدد انتخابات است.

او گفت که شرایط کشور اجازه نمی‌دهد که دولت پیشبرد امور بر سر کار باشد و رئیس جمهوری نیز اختیارات کامل نداشته باشد.

شنکالی تأکید کرد که اگر وضع به همین منوال بماند، احتمال دارد که ائتلاف «انقاذ وطن» که اکثریت پارلمان را در اختیار دارد سراغ سناریوی پرمخاطره انحلال مجلس و اجرای انتخابات پیش از موعد برود که البته اجرای مجدد انتخابات کار دشواری است چون پشتوانه حقوقی ندارد به خصوص که دولت پیشبرد امور نمی‌تواند برگزارکننده انتخابات شود.

او گفت که انحلال پارلمان یکی از سناریوهای مطرح در صورت ادامه بن‌بست سیاسی است و افزود که برای انحلال پارلمان رأی 165 نماینده لازم است و ائتلاف انقاذ وطن با 170 کرسی در مجلس می‌تواند این حد نصاب را فراهم کند.

وی البته خاطرنشان کرد که این طرح به صورت جدی میان سران ائتلاف انقاذ وطن مطرح نشده هرچند برخی سران ائتلاف السیاده و حزب دموکرات و جریان صدر به این موضوع اشاراتی کرده‌اند اما موضوع در سطح سران بررسی و درباره آن به عنوان یکی از گزینه‌های پیش رو تصمیم‌گیری نشده است.

شنکالی گفت که مشکل پیش آمده ارتباطی به احزاب کرد ندارد چون اختلافات احزاب کرد در سال 2018 هم بود اما موجب بن‌بست سیاسی نشد و در پارلمان حل و فصل شد، بلکه مسئله به اختلافات میان احزاب شیعی مربوط می‌شود و اگر شیعیان بتوانند با هم به تفاهم برسند جلسه مجلس برای انتخاب رئیس جمهوری به راحتی برگزار خواهد شد.

او گفت که حد نصاب دو سوم با هدف تضمین مشارکت همه طیف‌های سیاسی در کشور تعیین شده و افزود که اعتماد میان طیف‌های اجتماعی و احزاب سیاسی به حدی از پختگی نرسیده است که بتوان به صورت مطلق بر اکثریت سیاسی تکیه کرد.

وی افزود که بزرگ‌ترین طیف اجتماعی عراق (شیعیان) 183 نماینده در مجلس دارند و اگر قرار بر اکثریت مطلق سیاسی بود آنها می‌توانستند بدون هماهنگی با کردها و اهل سنت رئیس جمهوری و نخست وزیر و رئیس مجلس را انتخاب کنند.

منبع
ناس نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا