سرخط خبرها

مذاکرات دولت سوریه با مخالفان درباره خروج نیروهای ایرانی از جنوب سوریه

این مذاکرات به خواست مسکو و با حضور مقامات بلندپایه امنیتی سوریه در دمشق انجام شده است.

میدل ایست نیوز: کمیته مرکز مذاکرات در درعا چند روز پیش به خواست روسیه جلسه ای با افسران بلندپایه ارتش سوریه و دفتر امنیت ملی در دمشق برگزار کرد.

به گفته منابع آگاه در این نشست «علی مملوک» رئیس امنیت ملی سوریه، «علی ایوب» وزیر دفاع سوریه؛ «کفاح ملحم» رئیس اطلاعات ارتش سوریه و چند افسر دیگر حکومت سوریه و ازطرف مخالفان در درعا «ابومنذر الدهنی» و «ابومرشد البردان»، از فرماندهان سابق ارتش انقلابی سوریه و چند نماینده ازجانب درعا حضور داشتند که همگی را می توان نمایندگان تظاهرات کنندگانی دانست که اخیرا در درعا علیه حکومت «بشار اسد» به خیابان ها آمدند.

محور این مذاکرات اجرای کامل همه بندهای توافق تسویه بوده که پیش تر با طرف روسی بسته شده بود و مهم ترین بند آن خارج کردن نیروهای ایرانی از جنوب سوریه و جلوگیری از تبدیل این منطقه به حوزه نفوذ آنان بوده است.

مذاکره کنندگان مخالف همچنین خواستار پایان یافتن هرگونه نمود نظامی در منطقه و نیز تعیین تکلیف بازداشت شدگان و مفقودشدگان و بازگشت دانشجویان به دانشگاه ها و کارمندان دولت به کارهای خود بودند.

منابع مطلع خبر دادند که نمایندگان حکومت سوریه در این مذاکرات بر حل همه این مسائل تأکید کرده اند و گفته اند که عملی شدن این خواسته ها را با تعیین تکلیف بازداشت شدگان و مفقود شدگان آغاز می کنند و موضوع برچیدن نیروهای نظامی از شهرها را به بررسی های بیشتر موکول می کنند.

برخی فعالان سیاسی در درعا گفته اند که روسیه در آغاز این مذاکرات و پیگیری مطالبات مردم درعا ازجانب دولت نقش اصلی را داشته است.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا